Sociology of Richness

Research Center

Metodologie


 

În cadrul stagiului de practică, fiecare participant a colectat date empirice cu privire la oamenii de afaceri care i-au fost distribuiţi. Colectarea datelor s-a făcut cu scopul de a construi ceea ce am numit general poveste de viaţă. 

Ce am urmărit?

La finalul stagiului de practică, am colectat 300 de poveşti de viaţă.  Pentru facilitarea culegerii datelor a fost introdus un criteriu de selecţie care a discriminat, din punct de vedere statistic: averea (în sensul comun şi simplu al termenului). Si, pentru ca aveam nevoie de un instrument de masurare a averii, am ales metodologia revistei Capital. Conform acestei metodologii, în România există o minoritate extrem de restrânsă de indivizi care se diferenţiază radical de restul populaţiei. Sunt bogaţi. Bogăţia fiind gândita pur şi simplu în termenii definiti de revista Capital.

Cum?

a. dimensiunea 1: fixarea individului într-un spaţiu şi într-un timp sociale. Fiecare cercetător a trebuit să-i privească pe cei 12 oameni “bogaţi” care i-au fost repartizaţi, pornind de la un decupaj multidimensional care are în special un conţinut “socio-demografic”. Adică, de fixare a “bogătaşului” într-un orizont al reperelor fixe, obiective (nivel de instruite, profesie, ocupatie, varsta, loc de nastere, loc de locuire/rezidenta, competente, afaceri, familie, forme de petrecere a timpului liber (inclusiv, hobby-uri), participari in asociatii profesionale si alte organizatii non profit etc). Este vorba despre date “date”, reci, fixe, dobândite “obiectiv”.

b. dimensiunea 2: auto-reflexivitatea individuală. După  “fixarea” fiecaruia dintre cei 12 indivizi într-un spaţiu şi un timp sociale, a urmat colectarea de date “subiective”. Este vorba despre informaţii “auto-reflexive”. Ce spune individul/individa despre sine insuşi/insăşi. Cum se auto-defineşte, dincolo de datele “obiective şi reci”. Cum isi defineste relatia cu societatea şi cu comunitatea. Cum isi contruieste relaţia cu ceilalţi. S-a urmărit cu atenţie implicarea omului de afaceri în viaţa socială a comunităţii. Dacă a existat, ce forma a luat? Dacă nu a existat, de ce nu a existat.

c. dimensiunea 3: reconstructia individului din perspectiva cercetatorului. Pe aceasta dimensiune a intervenit cercetatorul pentru a da un sens  celor două dimensiuni de mai sus.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: