Sociology of Richness

Research Center

Sevestreanu Iulia


George Becali

a. Fixarea individului intr-un spatiu si intr-un timp sociale

Vârstă: 53 ani

Reşedinţa: Bucureşti

Starea civilă: casatorit, 3 fete

Studii: student la Facultatea de Drept, Universitatea Ecologica, 2005-prezent

Domenii de activitate: fotbal, imobiliare, politica, industrie

Forme de petrecere a timpului liber (hobby-uri): fotbalul, oieritul, participarea la slujbe religioase si vizitarea de lacase de cult, fan al serialului “Prison Break”

Participări în asociaţii profesionale şi alte organizaţii non profit: Fundatia Crestina “George Becali” – www.fundatiabecali.ro (site in constructie); Fundatia “Pentru Dumneavoastră Doamnă”; Fundatia George Becali

Avere: 400-500 mil. euro

George Becali s-a născut la data de 25 iunie 1958, în satul Zagna (judeţul Brăila) într-o familie de origine aromână, care a fost deportată în Bărăgan, de autorităţile comuniste, datorită asocierii cu fasciştii din Garda de Fier înainte de cel de-al doilea război mondial.

După evenimentele din 1989, s-a lansat în afaceri. În prezent, este preşedinte al Consiliului de Administraţie al F.C. Steaua S.A. Bucureşti, acţionar majoritar la F.C. Steaua S.A. Bucureşti, la Avicola Iaşi şi la Uzina Mecanică Drăgăşani, la Arco şi la grupul de firme Arcom. Mai deţine şi 59% din compania Romes SA.

George Becali isi desfasoara activitatile si in sfera politica: A preluat Partidul Noua Generaţie de la fondatorul acestuia, Viorel Lis, fost primar al Bucureştiului, devenind preşedinte al acestui partid din 10 ianuarie 2004. Promovează o doctrină creştină, de dreapta, cu accente naţionaliste şi homofobe, apropiată de cea a Partidului România Mare şi a partidelor extremiste europene. În anul 2004, a participat la alegerile pentru preşedinţia României, fiind candidatul acestui partid. A obţinut 1,77% din opţiunile de vot. La alegerile europarlamentare din 25 noiembrie 2007, s-a aflat pe prima poziţie pe lista PNG, dar partidul său s-a aflat la mică distanţă sub pragul electoral. Din aprilie 2009, membru PRM, candidat pentru europarlamentare. In prezent este unul dintre europarlamentarii romani de la Strasbourg.

b. Auto-reflexivitatea individuala

A organizat acţiuni de binefacere, a construit biserici, s-a remarcat în acest sens prin donaţia de câteva milioane de euro făcută către bisericile ortodoxe româneşti de la Muntele Athos, precum şi construirea unui sat pentru sinistraţii de la Vadu Roşca (jud. Vrancea), Rast (jud. Dolj) şi Arbore (jud. Suceava).

George Becali este un om controversat, face o politică populistă şi îşi face pe larg cunoscută ideologia ultra-naţionalistă, afirmând că stânga politică ar fi unealta “Diavolului”.Este  cunoscut şi din pricina faptului că îşi întoarce deseori declaraţiile.

Populiste sunt şi apariţiile lui la televizor, unde la programe politice refuză a răspunde la întrebările dictate de crainici, încercând să preia controlul şi folosind expresii ieşite total din afara contextului, atacând personaje politice şi comparându-se cu foşti domnitori ai unităţilor politice române (cu Mihai Viteazul, numindu-se voievod etc.) si chiar cu Iisus (atunci cand a fost retinut politie si aparea la televizor cu catuse spunea ca este sacrificat asemeni lui Iisus in momentul rastignirii).

In mod indirect, el se caracterizeaza ca un personaj violent verbal, facand declaratii zgomotoase si necenzurate, punand insa totul in seama sinceritatii si simplitatii.

c. Reconstructia individului din perspectiva cercetatorului

Implicarea sa in viata sociala este facuta in numele credintei si a simplitatii sale, considerandu-se un om din popor, insa superior prin menire si posibilitati, astfel ca el resimte responsabilitatea de a-si ajuta semenii. Pe blogul lui George Becali, la sectiunea „Despre mine” se poate observa ca accentul este pus in cea mai mare parte pe actiunile sociale, educationale si de binefacere intreprinse de personajul aflat in discutie, majoritatea dintre ele referindu-se la donatii si sprijin pentru renovari si imbunatatiri ale unor lacase de cult.

De unde aceasta inclinatie? Urmarind aparitiile publice si declaratiile lui Gigi Becali, am putea spune ca din dorinta de a demonstra ca el este preocupat nu doar de aspectele fizice, pamantesti ale existentei, ci si de cele spirituale, fiind si capabil sa le sprijine si atragand astfel  harul divin asupra poporului roman. Din punct de vedere politic si din perspectiva campaniilor electorale, toate aceste actiuni indica, de fapt, castigarea unui segement important al electoratului, cel care participa la activitati religioase si este familiar cu actiunile desfasurate de George Becali si pe care le apreciaza ca semne de marinimie a unui individ care ar putea indeplini mult mai multe actiuni de binefacere daca ar detine puterea politica.

De cealalta parte se plaseaza explicatiile potrivit carora George Becali este doar un afacerist si un politician rece si calculat, care nu intreprinde nicio actiune fara sa ii aduca vreun beneficiu, un individ implicat in scandaluri legale, care nu mai are respect pentru nimeni si pentru nimic, caz in care aprecierea pentru actiunile sale sociale este foarte scazuta sau chiar nula.

Indiferent de care parte ne putem afla, cert este ca implicarea financiara in acest tip de actiuni este una considerabila, fapt ce ii face pe unii sa treaca mai usor peste aspectele negative ale lui George Becali, iar pe altii sa il condamne pentru ca se foloseste de pozitia si situatia sa materiala si exploateaza nevoi si probleme ale societatii in scopuri de imagine.

Surse:

http://ro.wikipedia.org/wiki/George_Becali

http://www.georgebecali.ro/blog/

 

 

Iulian Dascalu

a. Fixarea individului intr-un spatiu si intr-un timp sociale

Vârstă: 42 ani

Reşedinţa: Iasi

Starea civilă: casatorit, o fetita

Studii: Liceul Economic Iasi

Domenii de activitate: comert (supranumit “regele mall-urilor”), imobiliare

Forme de petrecere a timpului liber(hobby-uri): a praticat karate

Participări în asociaţii profesionale şi alte organizaţii non profit: Fundatia Judeteana pentru Tineret Timis

Avere: 400 mil. euro

Provenind dintr-o familie de proletari – mama lucrătoare într-o fabrică de confecţii, iar tatăl muncitor la o fabrică de mobilă, Iulian a fost învăţat cu munca din vreme. Absolvent al Liceului Economic din Capitala Moldovei, de profesie cofetar, tânărul s-a făcut remarcat atât cu savarinele , cât şi cu pumnul – a practicat karate tradiţional, având chiar o centură negră.
Tot de la karate şi-a schimbat şi orientarea profesională: din cofetar a devenit croitor de chimonouri pentru colegii sportivi şi a început să câştige bani frumoşi. Într-un interviu acordat presei locale, omul de afaceri a mărturisit că Revoluţia din 89 l-a prins cu 2.000 de dolari în buzunar.

Fără studii superioare şi cu niciun fel de relaţii politice sau de afaceri, dar cu mult fler antreprenorial, a intrat în febra comerţului. Cu geanta de voiaj, aducea marfă din Turcia, pe care o vindea mai departe. A renunţat mai târziu, în căutarea unei investiţii mai bune.

În 1991, la 22 de ani, a înfiinţat Iulius Group, în Iaşi.Aşa a apărut primul Iulius, pe strada Anastasie Panu –  în spaţiul de la Cooperativa  ”Munca Invalizilor” – un magazin de pantofi de lux. A urmat un moment greu, afacerea i s-a blocat. Şi-a mutat activităţile comerciale în vestul ţării, mai ales la Timişoara, unde au început să se contureze legăturile de afaceri.

Însă primul Iulius Mall a fost inaugurat abia în 2000. A făcut rost de bani în principal dintr-un împrumut bancar. Şi nu orice fel de credit- cel mai mare din România acelor vremuri.

Cum a reuşit? Iulian Dascălu a susţinut întotdeauna activităţile ecumenice ieşene şi l-a avut drept mână dreaptă pe Dimitrios Fourlemadis, preşedintele Centrului Cultural Elen, un om cu amplă influenţă în sfera bisericească. Grecul, fost consilier al Mitropolitului Daniel, l-a sprijinit în obţinerea unui credit substanţial de la Banca Naţională a Greciei.

Pe langa afacerile pe care le conduce, Iulian Dascalu are functie de conducere si in cadrul unei organizatii din sectorul non-profit, el fiind directorul executiv al Fundatiei Judetene pentru Tineret Timis.

b. Auto-reflexivitatea individuala

Omul de afaceri ieşean Iulian Dascălu spune că în fiecare dimineaţă gândul său se îndreaptă spre ratele pe care trebuie să le achite lunar la băncile finanţatoare. „Când mă trezesc dimineaţa la asta mă gândesc”, a declarat Iulian Dascălu întrebat de cum se descurcă cu plata ratelor către băncile care i-au finanţat

Ieşeanul este cunoscut ca fiind unul dintre cei mai îndatoraţi dezvoltatori din România.
El vorbeşte despre proprietăţile din portofoliul pe care îl gestionează ca despre familia sa şi spune că mall-urile din Cluj-Napoca şi Timişoara sunt cele mai performante. „Pentru mine sunt ca o familie. Sunt copiii mei şi toate sunt egale pentru mine. Bineînţeles că mall-urile din Cluj şi Timişoara sunt avantajate de faptul că activează pe pieţe mai puternice”, a comentat Dascălu, care a început să îşi construiască imperiul cu o reţea de magazine de încălţăminte în Iaşi.

Primul pas pe care Dascălu l-a urmat anul trecut, când criza economică era evidentă, a fost să reducă chiriile retailerilor, însă cu amendamentul ca în acest an să revină la vechiul nivel.

„Ne-am ţinut de cuvânt şi suntem cu chiriile pe un trend ascendent. Nu am revenit în totalitate la nivelul din 2009, dar mesajul pe care l-am transmis atunci a fost clar pentru chiriaşi. Problema retailerilor nu vine de la chirie şi noi oricum practicăm nişte chirii acceptabile”, a explicat Dascălu. „Adaptarea a constat în reducerea părţii de rezidenţial pentru că a fost cel mai afectat segment de piaţă. Astfel din 800 de apartamente programate, am rămas doar cu 100 de unităţi”, a menţionat omul de afaceri

c. Reconstructia individului din perspectiva cercetatorului

Iulian Dascalu apare ca un om self-made, un afacerist de succes care a pornit de jos, avand un spirit antreprenorial dezvoltat, fiind adaptabil la schimbarile de conditii si gata sa actioneze la momentul potrivit. Singurul contra-argument la aceasta afirmatie poate fi imprumutul pe care el l-a primit de la Banca Nationala a Greciei la care a obtinut accesul prin intermediul unui inalt prelat apropiat pe atunci tanarului Iulian Dascalu. Daca acest imprumut a fost decisiv pentru ascensiunea sa sau cum ar fi evoluat afacerea fara acest sprijin, sunt intrebari la care nu putem raspunde.

Cert este ca prin actiunile desfasurate inainte de intemeierea imperiului de mall-uri, Iulian Dascalu a dovedit un spirit antreprenorial dezvoltat, si-a asumat riscuri si a fost deschis la schimbare. Cu toate acestea, el se prezinta ca un om respnsabil care nu isi uita datoriile si obligatiile pe care le are.

Adaptabilitatea si-a dovedit-o nu numai prin felul in care si-a inceput activitatile, ci si prin modul in care a raspuns la criza financiara din ultimii doi ani, astfel incat colaboratorii si clientii sai sa isi poata continua activitatea si, implicit, afacerile sale sa nu sufere pagube iremediabile.

Implicarea sa in actiunile sociale se realizeaza prin intermediul functiei detinute in cadrul in cadrul Fundatiei Judetene pentru Tineret Timis, Timisoara fiind locul unde a gasit deschiderea si disponibilitatea pentru ideile sale de afaceri. Astfel ca prin intermediul experientei si flerului sau executiv, Iulian Dascalu contribuie la dezvoltarea de actiuni precum: programe sociale, programe culturale, politica de tineret, programe internationale, educatie non-formala

Surse

http://www.capital.ro/detalii-articole/stiri/iulian-dascalu-cand-ma-trezesc-dimineata-ma-gandesc-la-ratele-pe-care-le-am-de-platit-139374.html

http://www.fnet.ro/2010/11/23/iulian-dascalu-regele-mall-urilor-%E2%80%9Cuns%E2%80%9D-cu-ajutorul-prea-fericitului-patriarh-daniel/

http://www.fitt.ro/ca.html

Gruia Stoica si Vasile Didila

 

a. Fixarea individului intr-un spatiu si intr-un timp sociale

Vârstă:

Reşedinţa: Galati (nascuti in comuna Brahasesti, localitatea Toflea, judetul Galati, unde sunt inregistrate si firmele celor doi)

Starea civilă:

Studii:

Domenii de activitate: comert, industria cailor ferate

Forme de petrecere a timpului liber(hobby-uri):

Participări în asociaţii profesionale şi alte organizaţii non profit:

Avere: 395-400 mil. euro

Gruia Stoica si Vasile Didila conduc Grupul Feroviar Roman (GFR). Compania este parte a grupului Grampet, din care fac parte mai multe firme infiintate in decursul a noua ani.
Grupul este condus de controversatul om de afaceri din Galati, Gruia Stoica, si de fratele acestuia, Vasile Didila. Cei doi au debutat in afaceri cu comertul de fier vechi, mai exact cu dezafectarea uzinelor din Tecuci, Marasesti, Adjud si Barlad.

Mai tarziu cei doi au achizitionat REMAR SA cu mai putin de 700.000 de euro, iar Ministerul Transporturilor a sters toate datoriile intreprinderii. Grupul Gampet este asociat in mai multe afaceri cu CFR Marfa, unul dintre ele fiind RSCO – Rolling Stock Company -, prin care vreo 6.000 de vagoane si 100 de locomotive ale CFR Marfa au fost reparate de grupul GFR.

b. Auto-reflexivitatea individuala

Informatii indisponibile

c. Reconstructia individului din perspectiva cercetatorului

Controversa din jurul celor doi vine din amploarea contractelor pe care le-au obtinut, mai ales ca vorbim despre contracte de colaborare cu intreprinderi ale statului. Intotdeauna cei care fac afaceri cu statul au dat nastere la interpretari si pareri potrivit carora doar daca ai relatii importante sau oferi importante sume de bani beneficiarilor poti castiga o licitatie pentru a presta servicii unei intreprinderi sau pentru o arie de productie si servicii detinuta de stat.

Si in cazul celor doi, controversa poate fi trasata chiar de la debutul lor in afaceri, ei avand posibilitatea sa obtina venituri din comert cu materialele obtinute in urma dezafectarii unor uzine. Odata cu achizitionarea unei firme de la stat, toate datoriile acesteia au fost anulate, din nou o oportunitate de afaceri foarte buna.

Apogeul a fost atins odata cu obtinerea contractelor de transport marfa pe calea ferata si de a furniza servicii de service pentru CFR Marfa, astfel ca intr-o foarte mare masura putem vorbi despre un monopol al GFR Group asupra transportului de marfa pe caile ferate din tara, si nu numai, recent ei achizitionand si compania de transport feroviar de marfa din Muntenegru.

In ceea ce priveste eventuale actiuni sociale desfasurate de cei doi, fie independent, fie prin intermediul companiei detinute, informatiile lipsesc, fie din pricina absentei lor, fie din pricina organizarii lor dupa criterii de vizibilitate.

Surse

http://www.ziare.com/articole/gruia+stoica+vasile+didila
http://www.adevarul.ro/locale/galati/Doi_oameni_de_afaceri_din_Galati_sunt_acuzati_de_devalizarea_CFR_0_244775703.html

http://www.gds.ro/Economie/2008-11-19/Megaafacerea+CE+Craiova

Familia Dimofte

Radu Dimofte

a. Fixarea individului intr-un spatiu si intr-un timp sociale

Vârstă: 52 ani (tatal, Zerlin Dimofte, 87 ani)

Reşedinţa: Bucuresti

Starea civilă:

Studii:

Domenii de activitate: imobiliare, HoReCa

Forme de petrecere a timpului liber(hobby-uri):

Participări în asociaţii profesionale şi alte organizaţii non profit:

Avere: 300-400 mil. euro

 

Compania Practic Bucuresti, controlata de catre Zerlin Dimofte, tatal unuia dintre cei mai mari jucatori de pe piata imobiliara locala – Radu Dimofte, a achizitionat pentru aproximativ 30 de milioane de euro un pachet de active imobiliare de la Petrom, sustin surse de pe piata.

Oamenii de afaceri Radu Dimofte si Gabriel Puiu Popoviciu se numara printre actionarii celui mai mare proiect imobiliar aflat in derulare pe piata, proiectul Baneasa din Bucuresti, estimat la 1,2 mld. euro. Pretul la care s-a incheiat tranzactia cu Petrom nu va fi facut public, au agreat partile in contract. Tranzactia a vizat vanzarea a 16 proprietati imobiliare, printre care si fostul sediu central al companiei petroliere de pe Calea Victoriei, imobil revendicat in justitie de catre mostenitorii familiilor Brancoveanu si Cantacuzino, conform surselor citate.

Firma Practic a fost înfiinţată în februarie 1991 şi s-a consolidat pe scheletul fostei ICL Alimentara. După ce în 1993 a început privatizarea societăţii, acţionariatul a fost preluat de FPS şi apoi transferat către SIF Muntenia. În 2000 apare prima „urmă“ a magnaţilor în această afacere – printre acţionari şi-a facut apariţia Zerlin Dimofte, tatăl partenerului lui Popoviciu, Radu Dimofte. De asemenea, o cotă importantă din acţiuni au trecut în patrimoniul Alltrom – societatea amiral a familiei Popoviciu – şi a unor firme de tip offshore, apariţii nelipsite în majoritatea afacerilor „Grupului Băneasa“.

Radu Dimofte şi Gabriel Popoviciu sunt asociaţi la proiectul Băneasa din nordul Capitalei prin firma Băneasa Investments Se estimează ca cel mai valoros activ al grupului de firme controlate de cei doi că va fi gata peste cinci ani. Prin intermediul familiilor lor, Dimofte şi Popoviciu controlează, totodată grupul de firme Alltrom, care operează francizele IKEA, KFC, Pizza Hut, Howard Johnson şi sunt asociaţi la restaurantul Casa Doina din Capitală. Potrivit datelor oficiale publicate de Registrul Comerţului, Radu Dimofte deţine 48,4% şi din Practic S.A., fiind astfel unul dintre cei mai mari proprietari de spaţii comerciale stradale din Bucureşti.

De la începutul acestui an, compania amintită a închiriat către Carrefour două spaţii pentru deschiderea de supermarketuri, în Gorjului-Militari şi Drumul Taberei, din Capitală. Prin intermediul Practic S.A., Dimofte deţine aproximativ 50.000 de metri pătraţi spaţii comerciale, majoritatea fiind amplasate în cartierele Drumul Taberei, Crângaşi şi Militari din Bucureşti. Pe lista de chiriaşi din 2009 a Practic S.A. se numără bănci precum BCR sau Raiffeisen, retaileri de electrocasnice (Domo) ori supermarketuri precum Gulliver sau Profi.

Potrivit datelor publice de la Ministerul Finanţelor Publice, Practic S.A. a obţinut anul trecut venituri din chirii de aproximativ şapte milioane euro, cu aproape un milion de euro mai mult faţă de 2008. Profitul obţinut în 2009 a fost de circa trei milioane de euro, însă capitalurile proprii se apropie de 22 milioane de euro. Printre actionarii Practic se mai numără offshore-ul International Business & Trading Corporation înregistrat în insulele Turks & Caicos, cu o participaţie de 32,1% şi asociaţi tip listă- 19,3 %. Practic S.A., este la rândul său, acţionar majoritar, cu 97,4% din titlturi al firmei Piaţa Obor Market & Complex Comercial, care urmează să construiască un mall în locul Pieţei Obor din Bucureşti. În acest moment, mai deţin titluri Băneasa Investment- 0,5% (controlată de Radu Dimofte şi Puiu Popoviciu), Comnord S.A – 1,6 % (deţinută de Sorin Creţeanu, apropiat al celor doi oameni de afaceri) şi Procema – institut de cercetare în domeniul construcţiilor. Până în februarie 2010, când s-a realizat o majorare de capital, Practic deţinea din societatea Piaţa Obor Market & Complex Comercial doar 75%.  Potrivit Bursei de Valori Bucureşti (BVB), capitalizarea bursieră a companiei Practic S.A. era pe 16 septembrie de 115,7 milioane lei (27,35 milioane euro).

b. Auto-reflexivitatea individuala

Informatii indisponibile

c. Reconstructia individului din perspectiva cercetatorului

Ca si in cazul altor oameni de afaceri prezenti in Topul 300 Capital si analizati in acest context, putem observa ca si familia Dimofte a beneficiat de pe urma procesului de privatizare al fostelor intreprinderi si, implicit, a infrastructurii acestora care a fost vanduta unor persoane private sau unor companii private (vorbind acum atat despre firma Practic, constituita pe bazele ICL Alimentara, cat si despre imobilele Petrom, companie de asemenea privatizata si vanduta catre grupul austriac OMV).

Desi Zerlin Dimofte detinea efective importante, putem observa ca in cazul fiului sau, Radu Dimofte, asocierea a fost un concept cheie, proiectele sale de afaceri find dezvoltate impreuna cu partenerul sau Gabriel Popoviciu. Astfel ca cei doi apar asociati in aproape toate proiectele initiate, disocierea lor fiind foarte dificil de realizat si analizat separat ce a facut bine, rau, mult sau putin, unul sau celalalt.

Cert este ca vorbim despre o asociere de durata, profitabila pentru ambele parti implicate, o dovada ca punerea fortelor impreuna este un lucru util si dezirabil si ca nu intotdeauna colaborarile ce implica mari sume de bani sunt sortite esecului, intrucat, dupa cum stim cu totii, exista si aceasta abordare, potrivit careia este mai bine sa te descurci singur asa cum poti, decat sa fi in stransa colaborare cu si dependenta de altcineva. Insa in cazul celor doi parteneri, asocierea apare ca un element cheie pentru dezvoltare si folosirea avantajelor complementaritatii.

Surse

http://www.forbes.ro/Radu-dimofte_0_531.html

http://business.rol.ro/Imobilele-Petrom-preluate-de-familia-Dimofte-18508.html

http://www.evz.ro/detalii/stiri/afacerile-cu-statul-trambulina-capitalistului-puiu-popoviciu-796127.html

 

Anca Vlad

 

a. Fixarea individului intr-un spatiu si intr-un timp sociale

Vârstă: 54 ani

Reşedinţa: Bucureşti

Starea civilă: casatorita, doi copii

Studii: Academia de Studii Economice – sectia Relatii Economice Internationale

Domenii de activitate: comert, farmaceutice

Forme de petrecere a timpului liber(hobby-uri): vacante in parcuri de distractii si vizitarea de muzee

Participări în asociaţii profesionale şi alte organizaţii non profit: Fundatia Fildas Art

Avere: 75-80 mil. euro

A absolvit liceul „C.A. Rosetti” din Bucuresti – cu predare în limba engleza. În clasa a XI-a si-a descoperit o noua pasiune: economia. Profesoara care-i preda aceasta materie a îndrumat-o sa urmeze o facultate de specialitate. În 1975, Anca Vlad intra la Academia de Studii Economice – sectia Relatii Economice Internationale. Cariera a început sa si-o construiasca înca de la terminarea facultatii. Pentru ca stapânea foarte bine limba engleza, lucra ca ghid si traducator.

În 1980, datorita rezultatelor foarte bune obtinute la examenul de diploma, primeste o repartitie în Bucuresti, la o companie din industria lemnului – actualul Silvarom. Experienta profesionala dobândita în cei sapte ani de zile, cât a lucrat în exportul de mobila – domeniu în care a ocupat functia de sef compartiment export, avea sa o ajute pe Anca Vlad în urmatorii pasi din viata sa profesionala.

O data cu aparitia Decretului 54, primul act normativ care permitea dupa revolutie înfiintarea unei firme private, Anca Vlad decide sa paraseasca sectorul de stat. Si-a înfiintat mai întâi un birou de marketing care avea ca obiect de activitate prestarea serviciilor de consultanta.

Asa a aparut compania Fildas Trading S.R.L. S-a început cu o cifra de afaceri de 1.5 milioane de dolari, în 1991; pe atunci erau sapte angajati.

Astazi s-a ajuns la o cifra de afaceri totala pe grup de 271 milioane de dolari, iar compania are peste 1500 de angajati. În prezent, Grupul Fildas, la care Anca Vlad detine peste 95% din actiuni, se numara printre primele în bransa.

Fildas detine în prezent doua antrepozite vamale farmaceutice, unul în Bucuresti si unul la Pitesti. Are 13 filiale în tara si peste 5000 de clienti. În 1998, a fost creata si partea de retail, prin achizitia unei companii care detinea o retea de 60 de farmacii si depozitul de la Pitesti. În prezent reteaua numara peste 200 de farmacii în aproape toate judetele tarii, sub brandul Catena. Urmând succesul obtinut în domeniul medicamentelor, Fildas continua sa se extinda pe piata distributiei de produse cosmetice si nutritie.

Dar, cum cea mai mare provocare în Romania de astazi ramâne media, Anca Vlad a lansat online în septembrie 2008 SENSOTV.RO. Acest portal contine si un segment de televiziune online care dezvolta conceptele implementate pe rând în Fildas, lantul Catena, revistele Tonica, Farmacia Ta, Slab sau Gras si Fundatia Fildas Art: sanatate, frumusete, echilibru, armonia cu tine însuti si cu restul lumii prin cultura si implicare sociala. Exista un public care astepta acest profil. SENSOTV.RO acopera în prezent domenii care ofera informatii despre arta si cultura urbana, sanatate, viata sociala si lifestyle.

Este foarte prezenta în viata sociala si culturala a tarii, prin Fundatia Fildas Art pe care a initiat-o si care a dezvoltat în timp mai multe proiecte de promovare a artistilor români. Proiectul ”Poduri Europene” îsi propune sa evidentieze segmentul feminin creator, de la primele manifestari si pâna în prezent, subliniind contactele permanente pe care le-a avut si le are cu femeile creatoare din Europa. Acest proiect urmareste relatiile si evolutia interferentelor dintre arta plastica feminina contemporana romaneasca si cea europeana.

b. Auto-reflexivitatea individuala

“Un prim mentor, în cariera mea, a fost Andrei Menhardt, directorul meu de atunci si astazi director al Silvarom”, sustine Anca Vlad. În 1987, s-a ivit o oportunitate pentru a lucra la Camera de Comert a României, ca director de tara pentru o mare companie straina – SmithKline Beecham Pharmaceuticals, din Anglia.

Cum a reusit sa construiasca o afacere de top? – “Cel mai important capital al firmei este încrederea. De fapt aceasta este si deviza noastra. Este o companie în care relatia dintre furnizorii nostri, noi si clientii pe care îi avem se bazeaza în primul rând pe încredere. Avem un renume foarte bun pe piata româneasca si internationala si asta se datoreaza si educatiei pe care am primit-o eu la scoala si la firmele unde am lucrat”, spune Anca Vlad. Cariera în business si-a construit-o cu efort si staruinta, zile întregi de munca, de dimineata pâna seara.

Pentru prestigiul national a sponsorizat tabara de creatie feminina „Poduri Europene” care are loc în fiecare an la Eforie Sud, expozitii nationale si internationale de creatie plastica, fiind proprietara brand-ului „Poduri Europene”. Sub aceasta egida, a organizat manifestari artistice de mare anvergura atât la Sibiu, cât si la Paris, Constanta, Cluj, Berlin si Bucuresti.

În timpul facultatii admiram lucrarile pictoritei Margareta Sterian. Lucram ca ghid, pentru a putea strânge bani sa cumpar tablouri ale artistei. Am avut sansa sa o cunosc. Avea 90 de ani, dar o tinerete în gândire rar întâlnita. Am fost prietene pana la sfarsit. «A însemnat mult pentru mine”, povesteste Anca Vlad.

c. Reconstructia individului din perspectiva cercetatorului

Anca Vlad este o prezenta remarcabila in lumea afacerilor din Romania, geniul ei fiind recunoscut nu doar la nivel national, ci si international. O doamna cu o educatie aleasa, ambitioasa, sensibila si cu mult fler, Anca Vlad se numara printre femeile de succes ale topului Capital, si nu numai.

Cunostintele dobandite in timpul studiilor si experienta obtinuta in urma joburilor avute, precum si spriritul antreprenorial al Ancai Vlad, s-au materializat in afacerile initiate si dezvoltate in mod remarcabil in ultimii 20 de ani.

Sensibilitatea, pasiunea pentru arta si dragostea pentru frumos sunt exprimate prin intermediul Fundatiei Fildas Art, cu ajutorul careia importante venituri si sume de bani sunt alocate proiectelor culturale, sprijinirii artistilor, celor care au initiative artistice, culturale. Dincolo de scopul de a sprijini cultura si manifestarile artistice si culturale, proiectele si programele sustinute de Anca Vlad au si scopul de a promova imaginea Romaniei in lume si de a facilita dialogul intre diferite natiuni, culturi, de a promova toleranta pentru diversitate ca un mod de gandire sanatos atat pentru individ, cat si pentru societate. Si aceasta deoarece Anca Vlad este un om optimist, care pune mare pret pe incredere si pe capitalul uman, actiunile sale, fie ele pentru profit sau cu scop social, avand si rolul de a-i educa pe initiatorii si pe beneficiarii lor in spiritul civic si altruist.  

Surse

http://www.vedeta.ro/vedete/Anca_Vlad-biografie-celebrity1618.html

http://www.ancavlad.ro

Nicolae si Ioan Dusu

 

a. Fixarea individului intr-un spatiu si intr-un timp sociale

Vârstă: 60 ani

Reşedinţa: Ilfov

Starea civilă: casatorit, un copil

Studii:

Domenii de activitate: industria hoteliera, imobiliare

Forme de petrecere a timpului liber(hobby-uri):

Participări în asociaţii profesionale şi alte organizaţii non profit:

Avere: 75-80 mil. Euro

Ion Dusu

Niculae si Ion Dusu se numara printre cei mai mari proprietari de hoteluri care au unitati exclusiv pe Litoral.

Acestia detin hoteluri in Mamaia si Neptun si fac parte dintre foarte putinii oameni care au achizitionat un hotel in anul 2009. In luna iunie, Nicolae si Ion Dusu au cumparat hotelul Covasna din Neptun, de la compania Intercenter Service, detinuta de Ovidiu Tender, prin Tender SA (54% actiuni) si de Consiliul Judetean Timis cu 46%. Unitatea a fost preluata pentru suma de 5,2 milioane lei (1,2 milioane euro).

Printre unitatile detinute de acestia se mai numara hotel Covasna, Sulina, Delta, Dobrogea, Neptun si Condor din Mamaia.

Pe langa numeroasele hoteluri, Nicolae si Ion Dusu detin actiuni in cadrul operatorului portuar Socep Constanta si sunt proprietarii societatii Celco, unul dintre cei mai mari producatori de BCA din Romania.

b. Auto-reflexivitatea individuala

Informatii indisponibile

c. Reconstructia individului din perspectiva cercetatorului

Cei doi veri, Nicolae si Ion Dusu, detin efective importante in domeniul hotelier. Informatiile, fie ele negative sau pozitive, laudative sau acuzatoare, din jurul celor doi, sunt destul de sporadice si nu foarte ofertante. Ce e remarcabil cu privire la activitatea celor doi este ca detin hoteluri in diferite statiuni de la malul Marii Negre, fapt ce presupune fie implicare omniprezenta din partea celor doi, fie delegarea de responsabilitati catre oameni de incredere.

Indiferent de varianta aleasa de cei doi afaceristi, important este ca lucrurile au mers bine si ca in an de apogeu al crizei economice, ei au reusit sa faca investitii importante, presa desemnandu-i ca pe unii dintre putinii care au achizionat un hotel in anul 2009. Pe langa faptul ca afacerile au mers bine si Nicolae si Ion Dusu, acest fapt evidentiaza si increderea de sine a celor doi ca pot face investitii si accepta provocari si isi asuma riscuri, intr-o perioada cand tendinta era spre stabilizare si incercarea de a pastra in stare de functionare afaceri deja existente.

Si in cazul lor putem vorbi despre agilitate si adaptabilitate, ei fiind oamenii potriviti la locul potrivit si cumparand de la stat nu doar imobile, efective si actiuni, ci adevarate oportunitati de afaceri pe care au putut sa cladeasca un imperiu durabil, profiatbil si de succes.

Din pacate, nu exista informatii disponibile cu privire la ce se intoarce la comunitate sau la client din veniturile obtinute de cei doi, sau in ce maniera s-a produs startul, insa putem banui ca el s-a produs undeva la inceputul anilor 1990, odata cu debutul privatizarii efectivelor statului si a continuat in anii ce au urmat, pe masura ce privatizarea a fost aproape integrala.

Surse

http://www.dailybusiness.ro/top-influenti/turism/niculae-si-ion-dusu

 

 

Cornel Constantin Georgescu

a. Fixarea individului intr-un spatiu si intr-un timp sociale

Vârstă: 56 ani

Reşedinţa: Tulcea

Starea civilă: casatorit

Studii: Facultatea de Constructii Hidrotehnice, Iasi

Domenii de activitate: constructii, imobiliare

Forme de petrecere a timpului liber(hobby-uri): cititul si calatoriile

Participări în asociaţii profesionale şi alte organizaţii non profit:

Avere: 38 mil. euro

 

• Cornel Georgescu si-a inceput afacerile in 1991 cand a plecat din Trustul de Constructii pentru a infiinta firma Coral

• La ora actuala, grupul de firme Coral include o firma de productie de profile din aluminiu si PVC (cea mai mare capacitate de productie din zona Tulcea – Constanta), o firma de proiectare in constructii si una de utilaje si transporturi

• In afara acestor firme, Georgescu mai detine si un hotel de trei stele in Delta Dunarii, “Mila 35” (la distanta de 35 mile marine de Tulcea)

• Ultima “pasiune” a omului de afaceri tulcean sunt investitiile imobiliare

• Pentru cei 550 de angajati ai trustului, Georgescu asigura si locuinte pe durata desfasurarii

lucrarilor.

 

Una peste alta, grupul de firme Coral are o cifra de afaceri numarata in milioane de euro, iar printre realizarile importante in materie de constructii se pot numara: Tomis Mall din Constanta, care se intinde pe o suprafata de 19.000 de metri patrati, Palatul de Justitie din acelasi oras, nenumarate blocuri in Tulcea, Botosani, Suceava, drumuri si chiar poduri in zona de sud-est a Romaniei. Mai mult, firmele lui Georgescu au castigat licitatii importante incluse in programele de reabilitare a scolilor, gradinitelor sau drumurilor din Romania, initiate de Banca Mondiala. Acum, grupul integrat de firme Coral (contine firma de transporturi si utilaje, de proiectare si antreprenoriat) se ocupa de constructia unui mall in Tulcea si vizeaza chiar blocuri de locuinte pentru Bucuresti. Marea dragoste a lui Cornel Georgescu ramane, insa, hotelul de trei stele din Delta Dunarii, Mila 35 (trei mile marine distanta de municipiul Tulcea). In plus, Cornel Constantin Georgescu este fascinat de investitia in imobiliare, atat in Constanta si Tulcea, cat si in Bucuresti si chiar in Iasi.

b. Auto-reflexivitatea individuala

Un hotel nascut pe bratul Tulcea al Dunarii, Mila 35, direct din apa, cotat cu trei stele si toate dotarile necesare, priveste nepasator catre apele si salbaticia din jurul sau. Cum a fost posibil sa apara un astfel de loc ne explica Cornel Constantin Georgescu, proprietarul hotelului: “Am cumparat aceasta proprietate pentru ca aici era odinioara cherhana si pentru ca oamenii erau obisnuiti oricum sa vina aici. Am vrut sa fac mai mult decat atat, si cred eu, am si reusit”. Acesta a fost practic unul dintre visurile omului de afaceri tulcean provenit din Radauti, Bucovina.

Cum a ajuns un muntean sa devina un om al apelor? Prin rabdarea si perseverenta noului venit prin repartitie in Tulcea dupa terminarea facultatii de constructii hidrotehnice din Iasi. “In 1991, impreuna cu un prieten, am hotarat ca este mai bine sa ne desprindem din Trustul de Constructii Tulcea si sa ne facem propria firma. Cu acelasi profil, normal”, explica Georgescu. La un an dupa ce a luat aceasta decizie, radauteanul constata ca este mai bine sa-si pastreze prietenul (n.r. – lucru care s-a si intamplat dealtfel) si sa-si continue afacerea de unul singur. Chiar singur nu a reusit, pentru ca a trebuit sa cedeze 5% sotiei. “si de atatea ori si acum imi ia mult timp pana sa obtin o semnatura de la ea”, povesteste amuzat Georgescu. Restul de 10% din actiuni le-a cedat angajatilor pentru a-i fideliza.

c. Reconstructia individului din perspectiva cercetatorului

Tanar cu initiativa, energie si cunostinte solide in domeniu dobandite in urma studiilor superioare, Cornel Constantin Georgescu s-a desprins din firma unde fusese angajat in urma terminarii facultatii, pentru a pune pe picioare propria firma in domeniul constructiilor. A vazut oportunitatea in modul de organizare deja existent si in locurile si resursele din zona, a pastrat, a valorificat, si, ambitios si dornic de reusita, a ajuns chiar sa depaseasca ceea ce fusese inainte si ceea ce a constituit baza.

In acest sens, el a dat dovada de realism si de o buna cunoastere a felului in care relatiile interumane evolueaza si, mai ales cu privire la modul in care acestea se pot deteriora atunci cand intervine factorul financiar, drept pentru care, desi initial si-a dorit sa inceapa afacerea impreuna cu un prieten, si-a dat seama ca stfel relatiile dintre ei ar avea de suferit si ca, desi cu siguranta mai greu, e mai bine sa se avante singur, fara implicarea prietenilor in initierea unei afaceri private.

In cazul afacerilor pe care le detine, putem observa ca omul de afaceri Cornel Constantin Georgescu adopta intr-o oarecare masura modelul economic renan, astfel ca el le-a oferit angajatilor actiuni pentru a-i fideliza. Mai mult decat atat, acest fapt evidentiaza faptul ca managementul se axeaza pe mentinerea angajatilor pe termen lung, anagajati care, astfel, devin profesionisti pe segmentul lor de activitate si sunt dedicati companiei si progresului acesteia.

Desi nu exista date cu privire la implicarea lui Cornel Constantin Georgescu in actiuni sociale sau comunitare, acest mod de abordare al chestiunii angajatilor poate fi interpretat ca o incercare de stabilizare, de a crea constanta si bunastare pentru acestia.

 

Surse

http://www.capital.ro/detalii-articole/stiri/la-tulcea-averile-cresc-din-imobiliare-104412.html

http://www.wall-street.ro/articol/Success-stories/7365/Cornel-Georgescu-este-pe-placul-Bancii-Mondiale.html

 

Virgil Calina

 

a. Fixarea individului intr-un spatiu si intr-un timp sociale

Vârstă:

Reşedinţa: Bucureşti

Starea civilă: casatorit

Studii: Facultatea de Turism, ASE

Domenii de activitate: turism, comert

Forme de petrecere a timpului liber(hobby-uri):

Participări în asociaţii profesionale şi alte organizaţii non profit:

Avere: 37-40 mil. euro

Afaceristul Virgil Calina, proprietarul hotelului bucurestean Ramada Nord si ocupantul locului 200 in topul 300 intocmit de revista Capital, va construi in nordul statiunii Mamaia, la numarul 564, un complex de vile turistice. Cu o avere estimata la 36 – 39 milioane de euro, Calina este nimeni altul decat nasul lui Ilie Nastase, celebrul tenismen. Cunoscut iubitor al clubului Dinamo, Nastase i-a insuflat pasiunea sa si parintelui spiritual. Nu de alta, insa terenul pe care afaceristul va construi in Mamaia este cumparat de la unul dintre actionarii echipei din soseaua Stefan cel Mare, Cristian Borcea. Mai mult decat atat, pamantul a intrat in atentia anchetatorilor DNA in celebrul dosar instrumentat impotriva primarului Radu Mazare, privind retrocedarile. Proiectul lui Calina este evaluat la 8.279.459,16 lei si are o perioada propusa de executie de doi ani. Complexul va contine trei blocuri cu patru etaje si unul de cinci. Imobilul cu cinci nivele va avea 20 de apartamente cu doua camere, 20 de garsoniere si patru penthouse-uri. Celelalte trei constructii vor avea cate 20 de apartamente cu doua camere si doua penthouse-uri. Terenul cumparat de la seful “cainilor rosii” are o suprafata de 16.559, 58 metri patrati si este format din doua loturi, 3 si 4.

Tranzactia are la baza contractul de vanzare- cumparare 2770 din 8 septembrie 2005. La acea data, Cristian si Mihaela-Mariana Borcea, domiciliati in comuna Pantelimon, str. Cernica 27, judetul Ilfov, prin mandatarul Gabriel Balan, domiciliat in Mangalia, i-au vandut lui Virgil Calina, casatorit cu Meda Calina de Silvania, “suprafata indiviza de 8.990,83 mp, corespunzatoare unei cote indivize de 12,37% din dreptul de proprietate asupra terenului situat in intravilanul municipiului Constanta, nr. cadastral provizoriu 14986, avand in intregul sau o suprafata de 72.682,53 mp”. Vanzatorii declarau ca au dobandit “cota indiviza de 12,37% din dreptul de proprietate asupra terenului in timpul casatoriei, dupa cum urmeaza: cota de 12,25% in baza Legii 10/2001, conform dispozitiei 796/19.03.2004, eliberata de Primaria Constanta, si a procesului verbal de predare-primire 44542 din 30.03.2004, si cota de 0,12% in baza contractului de partaj autentificat 1501 din 15.04.2004”. Pretul tranzactiei a fost de 449.541 de euro, dintre care 134.861 de euro au fost dati numerar in ziua vanzarii. Restul de bani au fost depusi in termen de doua zile bancare, in doua conturi: 114.680 de euro, cont deschis la BRD – GSG – sucursala Dorobanti, si 200.000 de euro intr-un altul, la ING Bank Constanta, ambele avandu-l ca titular pe mandatar.

Impreuna cu sotia sa, Virgil Calina, detine distributia unui brand de sampanie frantuzeasca.

 

b. Auto-reflexivitatea individuala

Informatii indisponibile

 

c. Reconstructia individului din perspectiva cercetatorului

Virgil Calina, un jucator important de pe piata imobiliara, detine un hotel in Bucuresti si terenuri de dimensiuni impresionante in zona litoralului pe care urmeaza sa desfasoare proiecte imobiliare de anvergura. Asocierea sa cu Cristi Borcea si cu primarul municipiului Constanta, Radu Mazare, rezulta din pricina terenurilor cumparate de Virgil Calina de la Cristi Borcea, terenuri care sunt in atentia justitiei in dosarul deschis impotriva lui Radu Mazare cu privire la retrocedarile intreprinse de acesta.

Desi numele lui Virgil Calina apare in acest scandal, el este, de fapt, indirect implicat, insa direct afectat, astfel ca daca nu avem prea multe informatii cu privire la parcursul afaceristului in sectorul pentru profit, in general, si pe piata imobiliara, in particular, stim unde s-a plasat la acel moment, fara ca acest lucru sa ii infraneze sau sa stopeze dezvoltarea.

Atat din punct de vedere profesional, cat si personal, Calina este asociat si cu Ilie Nastase si fosta sotie a acestuia, Amalia, al caror nas a fost si cu care colaboreaza in afacerea cu sampania Neuve Cliquot, pe care sotii Calina o importa si o distribuie in Romania si care ii are ca ambasadori pe fostii soti Nastase. Desi in acest caz nu vorbim despre o asociere clar negativa, ca in cazul asocierii cu Borcea si Mazare, care implica probleme legale, ea poate deveni una negativa din prisma facilitarii accesului la o afacere exclusivista.

Si desi Ilie Nastase este cunoscut pentru actiunile sale in beneficiul societatii, nu exista nicio conexiune a lui Virgil Calina cu acesta in sensul de a colabora pentru actiuni sociale sau de binefacere. Insa, desigur, vorbim despre personaje cu un grad de notorietate foarte diferit si poate acest lucru explica absenta actiunilor de acest gen sau absenta vizibilitatii acestora.

 

Surse

http://www.ziuaconstanta.ro/rubrici/deschidere-editie/afaceri-de-top:-mazare-%11-borcea-%11-calina.html

http://www.jurnalul.ro/special/special/sampania-vip-95640.html

Stefan Poienaru

a. Fixarea individului intr-un spatiu si intr-un timp sociale

Vârstă: 65 ani

Reşedinţa: Ialomita

Starea civilă: casatorit

Studii: Doctor in Agronomie

Domenii de activitate: agricultura, zootehnie, industrie alimentara

Forme de petrecere a timpului liber(hobby-uri):

Participări în asociaţii profesionale şi alte organizaţii non profit: Prsedintele Asociatiei Fermierilor din Romania

Avere: 36-38 mil. euro

 

Nemultumit de “conditiile neprietenoase” din supermarketuri, Stefan Poienaru – unul din cei mai mari producatori agricoli locali, cu circa 19.000 de hectare de teren in administrare – vrea sa reinventeze magazinul satesc in care-si propune sa vanda de toate pentru toti. O decizie care il va transforma, partial, din agricultor in retailer, urmand sa se schimbe totodata si modelul de business care i-a adus anul trecut lui Poienaru o cifra de afaceri de 26 mil. euro.

Din anii ‘90, Poienaru si-a dezvoltat un business bazat pe productia agricola, marindu-si de la un an la altul suprafata cultivata si, implicit, afacerea. Insa agricultura este dependenta nu numai de vremuri, ci in special de vreme, spune Poienaru. “Nu putem avea predictibilitatea cifrelor de la un an la altul”, afirma proprietarul Agrofam Holding Fetesti. Iar exemplul din acest an este cat se poate de relevant: daca in urma cu o luna ar fi spus ca anul acesta va realiza o cifra de afaceri similara cu cea din 2008, acum, dupa o grindina care i-a distrus 3.000 de hectare de grau si alte cateva mii de orz si rapita, Poienaru estimeaza vanzari de doar 14–15 mil.

Asociatia Fermierilor din Romania desfasora activitati in Sibiu, Arad, Agigea, Fetesti. In prezent, principalul proiect dezvoltat este „Calificarea pentru agricultură – o şansă pentru viitor!” Proiectul urmăreşte creşterea calităţii resurselor umane din agricultură prin asigurarea de competenţe şi capabilităţi specifice pentru angajaţii din acest sector.

Dezvoltarea capitalului uman şi creşterea competitivităţii economice prin sprijinirea angajaţilor din agricultură în vederea validării şi certificării competenţelor profesionale dobândite în alte contexte decât cele formale. Proiectul atrage si fonduri europene in vederea implementarii sale.

b. Auto-reflexivitatea individuala

“Din nefericire, am aflat ca in capitalism e mai greu sa vinzi decat sa produci”, spune Stefan Poienaru, care are o istorie personala legata strans de campurile din sudul tarii, unde a fost mai intai inginer agronom – inainte de ‘89 – si mai apoi om de afaceri.

c. Reconstructia individului din perspectiva cercetatorului

Stefan Poienaru isi desfasoara activitatea, in principal, in domeniul agriculturii, domeniu in care omul de afaceri ale studii post-universitare si o experienta practica bogata. Mai mult decat atat, el locuieste intr-o zona in mod traditional prielnica pentru agricultura. Schimbarea de regimuri prin care a trecut Romania nu l-a destabilizat, in domeniul agriculturii producandu-se schimabri importante ce i-au adus posibilitatea de a activa prin intermediul unei firme proprii in domeniu.

Desi bazele educatiei si ale formarii sale profesionale le-a dobandit inainte de 1989, schimbarile nu l-au destabilizat, ci, dimpotriva l-au incurajat sa preia initiativa, sa isi asume riscuri si sa aduca o schimbare, dovedind o mare capacitate de adaptare. Spre schimbare este orientat si in momentul de fata cand vrea sa intrerupa dominatia super si hipermarket-urilor si sa recreeze magazinele mici satesti, de unde localnicii sa isi poata cumpara si producatorii valorifica productia proprie in unitati apropiate, Stefan Poienaru aparand astfel ca un individ ce valorifica eforturile si resursele comunitatii si e preocupat de binele acestora.

Implicarea sa sociala se materializeaza si prin intermediul activitatilor Asociatiei Fermierilor din Romania, al carei presedinte este si prin intermediul careia contribuie cu expertiza sa in domeniu la dezvoltarea agriculturii, la imbogatirea si modernizarea modurilor in care productia agricola este realizata, precum si la nevoia de a raspunde cu idei inovative provocarilor de mediu si de orice alta natura care pot ameninta productia agricola din anii urmatorii.

Surse

http://www.forbes.ro/Stefan-poienaru_0_664.html

http://www.asociatiafermierilor.ro/

 

Familia Penescu

Cornel Penescu

a. Fixarea individului intr-un spatiu si intr-un timp sociale

Vârstă: 41 ani

Reşedinţa: Pitesti

Starea civilă: casatorit, un baiat

Studii:

Domenii de activitate: fotbal, comert, imobiliare

Forme de petrecere a timpului liber(hobby-uri):

Participări în asociaţii profesionale şi alte organizaţii non profit:

Avere: 36 mil. euro

In 1991 a inceput sa vanda sucuri si tigari pe o taraba improvizata, iar acum a creat unul din cele mai importante hipermarketuri din Pitesti. Investitia in hipermarketul PIC ridicandu-se la aproximativ 12 milioane de euro.

De asemenea omul de afaceri Cornel Penescu mai detine afaceri alaturi de fratele sau in domeniile: productie, comert, distributie produse alimentare, transport marfa, constructii si servicii de taximetrie.

Cornel Penescu este un prolific om de afaceri din Pitesti, Arges. Impreuna cu fratele sau, Penescu a devenit actionarul majoritar al formatiei de fotbal FC Arges la finalul sezonului 2005/2006. Un personaj controversat inca de cand Argesul nu promovase in prima liga de fotbal, Cornel Penescu a fost retinut luni, timp de 24 de ore, de procurorii DNA pe motiv de dare de mita.

Cornel Penescu si fratele sau, Ilie Penescu, detin grupul PIC (un lant de hypermarketuri raspandite in toata tara), plus alte afaceri in diverse domenii: productie, comert, distributie produse alimentare, servicii de taximetrie, transport marfa, constructii si mass-media.

Primii bani castigati de cei doi frati au provenit tot din comert. In 1991, au facut primul pas in afaceri, cand au inceput sa vanda, timp de doua saptamani, sucuri si tigari pe o taraba improvizata, apoi au angajat o fata. In 2009, fratii Penescu conduc impreuna un grup de firme in care si-au impartit atributii. Ilie Penescu se ocupa de constructii, iar Cornel de partea comerciala.

b. Auto-reflexivitatea individuala

Primul pas in afaceri l-a facut in 1991. “Am pornit de la zero, suntem dintr-o familie modesta, dar am avut o gena de negustor, luata probabil de la bunicul”, spune Cornel Penescu.

Acum a ajuns sa munceasca din placere si nu pentru bani, care i-ar putea ajunge pana la adanci batranete. Crede ca daca s-ar intampla ceva, ar putea s-o iau de la zero oricand, pentru ca: “daca esti profesionist nimic nu-i dificil”.

Nu a tinut niciodata banii la ciorap, acestia au circulat, de la comert la unitati de productie, de la constructii la taximetrie si, de ce nu, chiar la o publicatie. La un moment dat a constientizat ca dadea reclama peste tot in media pitesteana, si atunci si-a dat seama ca avea nevoie de un ziar pentru a putea transmite informatia partenerilor sai de afaceri si clientilor. Astfel, a facut un saptamanal, care a devenit apoi cotidian.

c. Reconstructia individului din perspectiva cercetatorului

Povestea fratilor Cornel si Ilie Penescu este cea a unor oameni care au pornit de jos, care nu au avut o baza obtinuta altfel decat prin propriile actiuni, asa cum ei insisi afirma, avand insa spirit afacerist si profesionalism, pe care insa cred ca putem spune ca l-au dobandit cu timpul si odata cu dezvoltarea si diversificarea afacerilor. Au avut, evident, inca de la inceput curajul de a-si asuma riscuri si predispozitia spre a avea propria afacere care sa le aduca venituri, in locul obtinerii lor prin intermediul unui loc de munca prin care sa presetze servicii pentru un angajator.

Cu timpul, prin multiplicarea ariilor in care isi desfasoara activitatea si, mai ales prin implicarea in lumea fotbalului, a venit si notorietatea si controversele aferente. Odata ajuns persoana publica, Cornel Penescu a avut aparitii publice din cele mai diverse si nu tocmai pozitive, fiind adeseori in vizorul presei din pricina problemelor cu legea si ajungand chiar si in arestul politiei pentru dare de mita.

Evident ca toate aceste scandaluri au implicat si autoritati publice, ale statului, fie ca vorbim despre politie sau autoritati executive locale sau judetene, astfel ca cele doua sectoare, cel public si cel privat, apar ca inseparabile, in sensul ca permanenta interactiune intre ele este necesara. Din aceasta ecuatie, in cazul familiei Penescu, lipseste sectorul non-profit in care nu sunt inregistrate actiuni ale celor doi frati.

Surse

http://www.wall-street.ro/articol/Success-stories/4995/De-la-PIC-la-2-000-de-miliarde-de-lei.html

http://sport.hotnews.ro/stiri-fotbal-5587321-cine-este-cornel-penescu-vezi-facut-patronul-lui-arges-cand-intrat-fotbal.html

 

Gheorghe Vlase

a. Fixarea individului intr-un spatiu si intr-un timp sociale

Vârstă: 43 ani

Reşedinţa: Slobozia

Starea civilă: necasatorit, doi copii

Studii:

Domenii de activitate: distribuţie băuturi, transport, producţie

Forme de petrecere a timpului liber(hobby-uri):

Participări în asociaţii profesionale şi alte organizaţii non profit:

Avere: 35-40 mil. euro

Fostul preşedinte al Partidului Conservator Buzău, Gheorghe Vlase, a fost desemnat de la Centru candidat pentru Primăria municipiului Buzău şi va reprezenta partidul în sondajele ce vor fi demarate în interiorul USL Buzău. Vlase a concurat pentru acest post cu fostul prefect al judeţului Buzău, Valeriu Ungureanu, venit în rândul conservatorilor buzoieni odată cu preluarea de către Ion Vasile a funcţiei de preşedinte interimar al Organizaţiei Judeţene a PC.

Desemnarea de la Bucureşti a lui Gheorghe Vlase pentru fotoliul de primar al municipiului Buzău nu pică deloc bine pentru preşedintele interimar, Ion Vasile, care l-ar fi preferat pe această funcţie pe fostul şi actualul coleg de partid. Pe de altă parte, conservatorul Valeriu Ungureanu a declarat că nu şi-ar fi dorit, oricum, acest post, pentru că ”are de crescut nepoţi” şi a acceptat competiţia cu Gheorghe Vlase doar pentru a face pe plac anumitor membri de partid.

Chiar şi aşa, victoria lui Vlase, politician dintr-o altă generaţie, şi lipsa apariţiilor publice a senatorului Ion Vasile din ultima vreme, vine să întărească zvonurile conform cărora liderul conservatorilor buzoieni ar fi primit recomandări de la Centru să stea ceva  mai retras şi să nu-şi mai atace colegii de alianţă.

b. Auto-reflexivitatea individuala

El a fost solicitat de primarul orasului Slobozia sa ii fie consilier persoanal, ocazie cu care afaceristul Gheorghe Vlase declara cu privire la beneficiile financiare pe care le-ar fi putut obtine ca urmare a ocuparii functiei respective ce ii incredinta gestionarea echipei de fotbal Unirea Urziceni: “I-am propus primarului sa ma treaca in stat cu un salariu simbolic de un leu. Nu pentru bani am acceptat sa preiau destinele echipei de fotbal”.

c. Reconstructia individului din perspectiva cercetatorului

Gheorghe Vlase pare a fi o persoana si o personalitate multivalenta, cu activitati in domenii din cele mai variate, el fiind fotablaist, ulterior politician si avand afaceri in arii precum distributie bauturi, transport, productie. Cu toate acestea, el este departe de a fi un personaj cu o notorietate foarte mare, despre care sa fie disponibile o serie de informatii care sa ne permita conturarea unei imaginii.

Cariera sa de politician pare a fi intr-un moment important care in curand poate marca apogeul daca afaceristul este ales in functia de primar al municipiului Buzau pentru care a fost propus de la Centru, dovada ca influenta sa este departe de a fi cea a unui lider local. Functiile publice pe care le-a ocupat pana acum, au avut legatura cu implicarea sa in lumea fotbalului.

Cum s-a materializat aceasta implicare? A sprijinit echipe de fotbal, care in momentul in care el le-a preluat fraiele erau in liga a treia, si pe cea din localitatea natala. Desi nu exista informatii cu privire la actiuni sociale realizate de Gheorghe Vlase, pastorirea echipelor mici si investirea in dezvoltarea lor poate fi, in opinia mea, privita nu doar ca o oportunitate de afaceri, ci si ca o modalitate de a sprijini o arie a unei anumite comunitati, investind in echipa de fotbal si incurajand activitatile sportive in randul tinerilor.

Surse

http://stiri.rol.ro/Cel-mai-bogat-bugetar-din-tara-consilier-la-Primaria-Slobozia-63605.html

http://www.observatorulbuzoian.ro/?p=7055

 

Vasile Costea

a. Fixarea individului intr-un spatiu si intr-un timp sociale

Vârstă: 51 ani

Reşedinţa: Constanta

Starea civilă: casatorit, 2 copii

Studii:

Domenii de activitate: constructii, imobiliare

Forme de petrecere a timpului liber(hobby-uri): practica schi de la 12 ani, calatoriile, autoturismele

Participări în asociaţii profesionale şi alte organizaţii non profit:

Avere: 27-30 mil. euro

Vasile Costea este un prosper om de afaceri constantean a carui avere este estimata la 30 de milioane de euro, bani pe care i-a facut, cea mai mare parte, din constructii. Omul de afaceri este actionar la patru companii: ABC Val, Fabrica de Betoane si Prefabricate, RO-MAT-Construct si Ecopref Construct.

Vasile Costea a pornit businessul în construcţii încă din 1993, într-o primă fază cu o echipă de instalatori, după care a mărit forţa de muncă angajând constructori şi dulgheri. Când a ajuns la 25 de muncitori a angajat şi primul inginer. A dezvoltat, ulterior, afacere cu afacere. Vorbeşte despre o organigramă identică timp de 16 ani de zile şi susţine că a avut o „explozie“ decât într-un singur an. În momentul în care a achiziţionat o fabrică de BCA şi de betoane în Constanţa. În rest, tot ce a achiziţionat, de la utilaje până la clădiri, a fost în timp, în mod uşor crescător.

Businessul său se întinde azi pe construcţii, materiale de construcţii, fabrică de BCA, fabrică de betoane, o mică fabrică de tâmplărie PVC şi o firmă cu utilaje de construcţii de închiriat.

El a fost cooptat de primarul municipiului Constanta, Radu Mazare, in proiectul locuintelor ieftine pentru tineri.

b. Auto-reflexivitatea individuala

„Nu am avut niciun punct de sprijin, în 1993, când am împrumutat de la bancă circa 60.000 de dolari“, spune proprietarul companiei ABC Val, firma cea mai importantă a omului de afaceri. Recunoaşte chiar că a fost la un pas să piardă totul, mai ales din cauza dobânzilor care au sărit brusc.

În ceea ce priveşte câştigul, Costea spune că se mulţumeşte cu acelaşi procent de 5% din cifra de afaceri. „Profitul de zece procente sau chiar mai mult era umflat. Aşa ceva nu se mai poate. Ne mulţumim cu 4-5% din cifra de afaceri“, adaugă el.

Totodată, susţine că ar fi o prostie să nu mai investească pentru că, altfel, businessul său nu va mai creşte.

c. Reconstructia individului din perspectiva cercetatorului

Din informatiile disponibile si prezentate in sectiunile anterioare, Vasile Costea apare ca un om de afaceri abil, cu un spirit antreprenorial dezvoltat. Si aceasta deoarece, el se prezinta ca fiind un afacerist care si-a inceput activitatea in sector fara niciun fel de sprijin extern, independent, bazandu-se doar pe vointa sa de a porni o afacere profitabila si pe un imprumut de la banca.

Ca orice antreprenor, Vasile Costea si-a asumat riscuri majore atunci cand a inceput afacerea, principala provocare fiind, dupa cum el insusi declara, cresterea brusca si semnificativa a dobanzilor, astfel ca returnarea imprumutului initial devenise o provocare ce ii punea in pericol intreaga afacere.

Mai mult decat atat, Vasile Costea apare ca un individ rational si realist care prefera un profit mai mic, dar pe care se poate baza ca fiind constant si stabil, decat pe unul exagerat, nesustenabil, care poate crea fluctuatii necontralabile care sa afecteze activitatea. Asta nu inseamna ca accepta stagnarea, ci investeste in permanenta astfel incat business-ul sa creasca si sa se dezvolte.

Nu exista date cu privire la actiuni sociale, de ajutorare a comunitatii, desfasurate de Vasile Costea.

El face parte dintr-un proiect local al primarului constantean Radu Mazare, prin care tinerilor li se ofera locuinte ieftine, dar acest fapt este prezentat mai degraba ca un aspect negativ ce evidentiaza ca afaceristul are relatii sus-puse si ca i se accepta si i se faciliteaza accesul la programe publice importante, si nu ca o actiune de beneficiu social, pentru ca de fapt subventionarea nu vine din partea afaceristului.

Surse

http://www.forbes.ro/Vasile-costea_0_417.html

http://keypeople.dailybusiness.ro/profile/vasile-costea-298/despre-mine

http://www.uups.ro/42767/vasile-costea-afaceristul-care-stie-sa-fie-prieten-cu-toata-lumea.html

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: