Sociology of Richness

Research Center

Moldovan Petru


 

Mihai Miron- „Farmacistul pro bono”

51 ani/Brasov

Productie si retail de medicamente, zootehnie, industrie alimentara

Avere:120-125 milioane euro

… Sa vina Europa sa ne roage sa-i dezvaluim secretul puritatii laptelui si carnii, dar si pe cel al bucuriei de a trai. Toti acesti comisari care se-ntrec in a ne da lectii si a ne trage de urechi ar trebui sa vada intr-o zi, la fata locului, ce inseamna spatiul mioritic si cat de potrivita este definitia lui Blaga (deal-vale-deal-vale) cu pozitia in care ne aflam. Poate ii vor intelege mai bine pe romani – si astfel, rapoartele lor viitoare se vor transforma in reportaje sentimentale.[1]” Mihai Miron

Numele brasoveanului Mihai Miron[2] devine relevant pentru sfera businessului romanesc incepand cu anul 2000, atunci cand a realizat prima mare tranzactie farmaceutica de pe plan local. Nu este vorba despre vreo intermediere dubioasa cu implicatii „offshore”, ci despre un „real thing” autohton pe care presa din Romania l-a surprins mai putin. Pionier al antreprenoriatului farmaceutic din Romania, doctorul in farmacie Mihai Miron a reusit sa vanda, in doua etape, compania Europharm (pornita in 1992 la Brasov[3] ca o retea de farmacii, si ajungand cea mai moderna fabrica de medicamente din Romania) catre gigantul britanic GlaxoSmithKline (GSK), tranzactie pe care comentatorii au speculat-o undeva la 45 milioane USD. In laboratoarele Europharm, acesta reusise sa scoata pe piata 82 de medicamente, trei dintre ele extrem de cunoscute: Paracetamol Sinus, Paracetamol Plus si Omeral.

Insa la cei 51 de ani ai sai, farmacistul Mihai Miron nu s-a oprit la o singura realizare importanta, fiind de asemenea, in 2009, artizanul fuziunii a trei societati comerciale de profil farmaceutic (S.C. Farmaceutica Aesculap S.A. Tg. Mures, S.C. Medica S.A. Bacau, S.C. Global Pharmaceuticals S.R.L. Brasov) in cadrul grupului Ropharma[4]. De altfel, sfarsitul aceluiasi an consfinteste clasarea grupului pe locul noua, intr-un clasament ai celor mai mari retaileri de medicamente de pe piata locala, cu peste 100 de farmacii si cinci depozite, devenind si unul dintre putinii reatileri romanesti cotati la bursa. De altfel, farmacia este si hobby-ul sau.

Dedicat businessului local, Mihai Miron a demonstrat ca inclinatiile sale antreprenoriale nu se limiteaza doar la piata farmaceutica, facand investitii in agricultura si in industria alimentara, si riscand, astfel, o suma importanta din banii castigati de pe tranzactia Europharm. Ca parte din acest nou proiect demarat cu scopul de a revitaliza agricultura,  acesta a cumparat cateva din grajdurile „CAP” dezafectate din jurul orasului Sebes (jud Alba)[5] reusind sa achizioneze peste 1000 de hectare de pamant. Profitand de programul generos al fondurilor comunitare si accesandu-le, a investit masiv in reabilitarea si tehnologizarea grajdurilor si a pamanturilor, importânt animale de rasa, materiale si tehnologie de cea mai inalta calitate (ex: sisteme de irigatii). Pornind de la zootehnie, a reusit sa dezvolte un business integrat, si sa comercializeze lapte praf, sub brandul Vitalact (Dostat, jud Alba). Ce este remarcant, e ca prin aceasta strategie, Mihai Miron a reusit sa-si asigure materia prima din sursele proprii, adica, atat laptele, carnea, mulsul, procesatul, furajele cat si ingrasamintele se realizeaza „in curtea lui” – pe pamanturile si in grajdurile sale.

Mihai Miron spune despre sine ca este un om indragostit de Romania, si ca ii compatimeste pe cei care si-au parasit pamantul, si au plecat la cules de capsuni (sau alte intreprinderi dubioase), prin Spania. De altfel, nu intelege de ce romanul este mai dispus sa lucreze pentru straini, decat in tara lui, avand in vedere oportunitatile uriase de care fiecare poate profita, mai ales in contextul european actual. Se considera un vizionar, identificand potentialul acolo unde majoritatea nu vede nimic special, iar exemplul investitiei de la Dostat este mai mult decat relevant. Acesta a reusit sa transforme valea Dostatului (aprox 10 km), dintr-un manunchi de dealuri parasite, maracinoase, cu cladiri darapanate si drumuri cu buruieni, intr-un loc infloritor, prosper, unde si-au gasit de lucru permanent 115 tarani (pe langa alte sute de sezonieri)  si de unde multi antreprenori ar trebui sa invete. ba chiar pot excela intr-un domeniu tabu al : si anume, ca cine investeste in pamant, culege spini si maracini. Mihai Miron nu s-a oprit la a face bani de pe urma locului, ci si s-a implicat activ in comunitate, ajutandu-i pe tarani sa-si refaca gospodariile, finantandu-i pe altii sa-si termine studiile, sa se casatoreasca, a facut drumuri, a tras curent, a facut statii de filstrare. N-a ramas indiferent la nevoile sociale ale oamenilor, ferindu-se sa speculeze pragmatic, forta de munca si inocenta oamenilor de la tara, deveniti peste noapte, operatori de utilaje performante. Acesta recunoaste ca tranzitia de la biroul farmaciilor, la cizmele de cauciuc, desi incomoda la inceput, a inceput sa-i priasca.

Prin implicarea lui sociala, intinderea Dostatului si-a pastrat taina mioritica batraneasca, dar a si evoluat, adaptandu-se unei societati complexe si pline de rigori, prea standardizata pentru vechile obiceiuri. Cu alte cuvinte, Mihai Miron si-a platit tributul unui loc care i-a adus multa implinire atat ca investitor, cat si ca om.

Mihai Miron este exemplul antreprenorului care si-a propus tinte inalte, a romanului pasionat de traditie si de glie, a ardeleanului care isi calculeaza bine pasii inainte de-a-si parasi tarlaua pentru una mai buna. Antreprenorul a inteles ca in Romania se pot dezvolta afaceri profitand de factori pe care cei mai multi ii ignora, preferand sa se orienteze spre investitii locale, si pe o piata pe care o cunoaste de atatia ani. Pe romanul Mihai Miron l-as caracteriza printr-o paradigma usor romantica, sentimentala. Pana la urma, a reusit sa incropeasca doua business-uri pe care le-a cladit cu capital romanesc, pe filamente romanesti, cu ambitii romanesti, demonstrand ca nu tot ce-i romanesc, e neaparat, si prost. Ardeleanul are un simt al comunitatii extrem de dezvoltat, slefuit de cutumele multiculturale brasovene, armonios exprimat in viata de zi cu zi. Chiar daca nu este implicat in vreo organizatie non-profit, Mihai Miron a redat comunitatii din Dostat, ceva mult prea pretios pentru a fi cuantificat in niste termeni analitici: demnitatea si puterea de a visa.

Surse:

http://www.ropharma.ro/Docs/Investitori/Guvernare/CA/CV_MM_mini.pdf

http://www.adevarul.ro/locale/alba_iulia/Multimilionarul-Mihai-Miron-definitiv-UE_0_290371326.html

http://www.wall-street.ro/articol/Companii/100474/Mihai-Miron-Ropharma-investeste-in-serviciile-medicale-private-din-Brasov.html

http://moneyexpress.money.ro/articol_16278/mihai_miron_vrea_sa_atace_topul_dominat_de_lanturile_sensiblu_si_helpnet.html

http://www.ropharma.ro/companie/Companie_istoric.aspx

 

 


Sebastian Aurelian Ghita-  „Atletul polivalent

33 de ani/Prahova

IT, retail online, vinificatie, imobiliare, sport, media.

Avere:120-125 milioane euro

Cultiv prietenii cu toţi oamenii politici. Consider că trebuie ajutaţi, că trebuie sprijiniţi. Să le dăm informaţie astfel încât să facă cât mai mult bine în România[6].” Sebastian Ghita

Avocatul Sebastian Aurelian Ghita este protagonistul ultimului mare scandal care a populat obsesiv vitrina mass mediei romanesti, numele sau fiind direct implicat in procesul de trimitere in judecata a omului de afaceri Sorin Ovidiu Vantu, fostul patron si actualul actionar al trustului Realitatea. Ca parte vatamata in proces, Sebastian Ghita, proaspat manager al trustului Realitatea, a depus plangere impotriva actionarului Realitatea Media, Sorin Ovidiu Vantu, acuzandu-l de santaj si amenintare cu moartea[7]. Tot acest scandal se leaga de tranzactia dintre Asesoft Media si Consiliu de Administratie al Realitatea Media, prin care compania lui Ghita urma sa preia managementul companiei. Acesta a incheiat un contract in valoare de 75 milioane euro, pe o perioada de cinci ani, angajandu-se sa plateasca toate datoriile si salariile restante[8] angajatiilor trustului Realitatea. Ce l-a deranjat pe SOV, a fost ca noul patron a inceput sa-si implementeze stilul personal de management, si sa opereze modificari in toate structurile, alterand forma si esenta mesajului perpetuat (propaganda). Cu alte cuvinte, Ghita a schimbat macazul si filosofia cu cateva grade, instigandu-l pe fostul „mogul”.

Sebastian Ghita este, conform analistilor financiari[9], unul din cei mai tineri milionari in euro, din Romania. Plaja afacerilor sale se intinde de la piata IT, retail online (eMag), pana la vinificatie, imobiliare si mass-media, iar cel mai cunoscut brand al sau ramane Grupul Asesoft Ploiesti, din care fac parte Asesoft International, Asesoft Distribution, Asesoft Net, Asesoft Smart, Teamnet International si CSU Asesoft (echipa de baschet)[10]. Compania Asesoft a fost infiintata[11] in 1997, iar in 2008 a inregistrat o cifra de afaceri de aproximativ 200 milioane de euro. Pentru a-si consolida pozitia pe piata, acesta a achizionat, in 2009, pachetul majoritar (60% din actiuni) al companiei Flanco Retail. Pe langa afacerile din domeniul IT si retail online, Ghita mai detine si 27,42% din actiunile[12] companiei Podgoriile Tohani, din Prahova, lansand pe piata doua game de vin premium. Pentru a valorifica cat mai bine zona si a deversifica domeniul de business, acesta doreste sa construiasca a un complex turistic de profil medical, pe baza proprietatilor terapeutice a vinului.

Sebastian Ghita nu este doar printre cei mai tineri milionari in euro din Romania, ci si unul din care a reusit performanta unui salt urias in topul celor mai bogati oameni de afaceri de pe plan local, visteria lui Sebastian Ghita crescand constant, din 2006 pana in 2010 acesta triplandu-si averea.

Tanarul antreprenor si-a descoperit vocatia din business inca din liceu, cand a inceput o mica afacere cu calculatoare. Visul sau s-a conturat odata ce a prins gustul banilor publici, abonandu-se, practic, la licitatiile organizate de diferitele institutii publice[13] (prima licitatie castigand-o in 1998). Din 2007 si pana in prezent[14], prin intermediul Asesoft, Ghita a incheiat contracte cu institutii publice (ex: Ministerul Finantelor, RADET, RAR, CAS, etc) in valoare de 76 milioane lei si 9.7 milioane euro, indiferent de culoarea politica a managerilor publici[15]. De altfel,  numele sau este implicat in mai multe anchete si dosare penale deschise in legatura cu licitatiile publice pe care acesta le-a castigat; desi invinuit si citat in cateva dosare, Sebastian Ghita a primit o serie de NUP-uri de-a lungul timpului nesavarsind vreo condamnare[16].

Sebastian Ghita este si un pasionat al sportului, acesta patronand echipa de baschet CSU Asesoft Ploiesti, echipa care a pierdut „la mustata” titlul de campioana 2010-2011, in fata echipei „U” Mobitelco BT Cluj, fapt ce nu l-a determinat sa balacareasca echipa adversa, asa cum se obisnuieste la case mai mari (adica in alte sporturi); ba din contra, patronul Asesoft i-a felicitat pe clujeni, asa cum face un adevarat manager si un pasionat al sportului[17]. Sebastian Ghita aloca echipei de baschet CSU Asesoft, in fiecare sezon, circa 1 milion de euro.

Noul manager al Realitatea Tv se declara apolitic, mentinandu-si atitudinea critica fata de putere, si de altfel, in raport cu orice lucru care dauneaza grav societatii romanesti, pe care nu se fereste sa-l condamne (indiferent de culoare politica). Aceasta isi justifica pozitia evidentiind  ca „oamenii de afaceri nu au simpatii (politice), ci doar interse[18]”. Astfel, considera echidistanta ca pe o virtute determinanta, atata in lumea business-ului, cat si in relatiile interumane (dezvoltate chiar si cu oamenii politici). Pe langa acestea, in desaga omului de afaceri isi mai face loc si seriozitatea, si o oarecare reverenta fata de regulile stricte si neiertatoare ale businessului.

Patronul Asesoft pare un om obiectiv, rece, pragmatic si nu in ultimul rand, extrem de vigilent. A reusit sa scape de o serie de dosare penale, a convertit relatia naturala „contribuabil – institutie publica„ in „furnizor de servicii – sponsor”, si s-a luat „de guler” cu o sperietoare mitologica, Sorin Ovidiu Vantu, trantindu-l prin tenebrele celule si sali de judecata. Tanarul manager e si un om care apreciaza sportul si competitia, maximizandu-si setea pentru performanta, indiferent de conjunctura. Sebastian Ghita este tipul antreprenorului care a constientizat potentialul pe care il are dimensiunea retelelor sociale, cele mai importante contracte dezvoltandu-le in jurul, si cu aportul, unor oameni politici cheie, si bine plasati in ierarhiile institutionale. Probabil ca sloganul „Fii prieten cu toata lumea, si mai ales cu cei de la putere” i se potriveste ca o manusa, castigand, in acest fel, multe trofee si adjudecandu-si „plasa de la cosul celor invinsi”.

Unii ar specula ca preluarea trustului Realitatea este parte din strategia lui de a feri ochii publici de „aruncarile de 3 puncte la cosul” statului, si de a-si mari capitalul/potentialul de santaj, adica de imprietenire cu actualii si viitorii oameni politici. Totusi, Sebastian Ghita merita toate creditele pentru izbanda de a se adapta perfect unui context autohton al pietii conditionat de factori „underground”, neoficiali si informali. In final, se ridica o intrebare, ca o piatra de mormant: Daca societatea romaneasca i-a oferit domnului Ghita atata capital, domnul Ghita ce ii ofera in schimb?

Surse:

http://www.ziare.com/afaceri/oameni-afaceri/cine-este-sebastian-ghita-noul-sef-de-la-realitatea-media-1050996

http://www.stiridebine.ro/care-sunt-cei-mai-tineri-milionari-din-romania

http://www.zf.ro/companii/sebastian-ghita-si-asociatii-sai-au-mai-adus-900-000-de-euro-la-capitalul-podgoriile-tohani-8338814

http://www.ziare.com/basescu/presedinte/bataia-generala-de-la-realitatea-tv-1090553

http://www.memo.ro/news/stiri.php?id=6945

http://www.evz.ro/detalii/stiri/sebastian-ghita-si-a-triplat-acerea-in-cinci-ani-vezi-aici-cum-a-reusit-910185.html

http://www.ataclapersoana.ro/nou/index.php/eveniment/1729-ghita-de-la-asesoft-spaima-banului-public.html

http://economie.hotnews.ro/stiri-esential-7964608-cine-este-sebastian-ghita-cel-care-preluat-managementul-realitatea-afaceri-finantator-transpartinic.htm

Petru-Eremia Moldovan

Ion Dumitrache – „ social-democratul capitalist”

54 de ani/Constanta

Turism, comert, imobiliare

Avere: 54-55 milioane euro

 

Politica si afacerile merg in mana, fara discutie! Un mare manager a unei intreprinderi, indiferent de marimea acesteia, cu siguranta va face fata si in lumea politica. Ca pana la urma, totul e un schimb rational, iar oamenii, inainte de a avea profesii, sunt agenti comerciali, mereu angajati in diferite schimburi. Cam asa ar suna filosofia de viata a domnului Ion Dumitrache, consilier judetean PSD Constanta. Domnul Dumitrache si-a cladit o reputatie de „colectionar” de firme, fiind actionar la nu mai putin de 12 societati comerciale, si avand in proprietate peste 370 hectare de teren agricol si 30 hectare de teren forestier in judetul Dolj[19]. Mai precis, familia Dumitrache patroneaza ziarul local „Observatorul” (cu un tiraj de 2000 exemplare[20]), un lant de farmacii, mai multe spatii comerciale, cat si Santierul Naval Midia Navodari. Colectia domnului Dumitrache continua cu un pachet de actiuni la Marina&Sainst (care detine 54% din Muntenia Estival 2002), Hotelul Muntenia (doua stele) fiind situat la 50 m de plaja, in statiunea Olimp. Totusi, datorita unor probleme financiare, in 2005 el a ratat topul 300 Capital, avand mai multe datorii catre statul roman, iar la sase societati comerciale unde era proprietar sau asociat li s-a pus sechestru in vederea recuperarii datoriei[21].

Tatal deputatei PSD, Cristina Dumitrache, si-a inceput cariera politica, mai intai in Consiliu Local, iar din 2008 este membru in Consiliu Judetean din partea PSD.

In ansamblu, domnul Ion Dumitrache prefera sa ramana un personaj discret, si sa-si gestioneze interesele si companiile in liniste, lasandu-si ziarul sa vorbeasca pentru el. In acest spirit, el a reusit sa ocupe locul121 in topul 300 Capital, cu o avere estimata la 54-55 milioane euro.

Desi este departe de reputatia si „ordinul” unui mogul, domnul Ion Dumitrache se pare a adoptat modelul „politician afacerist cu ziar”, cliseu devenit un laitmotiv mioritic. In lipsa unor informatii mai precise despre Ion Dumitrache, nu se pot deriva niste concluzii pertinente, in raport cu implicarea dansului in societate (mai ales ca declaratia de interse stipuleaza neparticiparea in vreo organizatie nonprofit); acestea fiind spuse, ii doresc mult succes domnului social-democrat cu capital stufos!

Surse:

Revista Forbes 500 Miliardari, Septembrie 2010

http://www.uups.ro/26787/ion-12-firme-dumitrache-s-a-reactualizat.html

http://www.ziuaconstanta.ro/rubrici/politic/din-cauza-datoriilor-la-stat,-ion-dumitrache-a-ratat-top-300-anul-acesta.html

http://www.realitatea.net/deputata-psd-acuzata-de-ani-de-fals-in-declaratii_840572.html

http://www.mediaindex.ro/articol.php?a=48&s=12&ss=-1

 

Petru-Eremia Moldovan

Jabbar Kanani – ”Medicul bahusian”

48 de ani/Bucuresti

Agricultura, productia si distributia bauturilor alcoolice

Avere: 54-56 milioane euro

De studenti straini care au venit la facultate in Romania si s-au stabilit in patria adoptiva, s-a mai auzit. Dar de straini care au terminat facultatea de medicina si s-au apucat de comertul cu alcool, mai putin. Jabbar Kanani, absolvent al Universitatii de Medicina „Carol Davila” Bucuresti[22], promotia 1986-1992, provine dintr-o familie cu origini azere, iar dupa terminarea facultatii a ramas in Romania si si-a intemeiat o familie[23]. Pas cu pas, mizand pe oportunitatile pietei de la mijlocul anilor ’90, si-a deschis mai multe afaceri, cel mai renumit brand fiind Prodal ’94 SRL (si ulterior Agricover).

Dand curs unei cronologii inverse, Grupul Agricover, fondat de Kanani, este rezultatul fuziunii dintre  S.C. Comcereal Buzău S.A. şi S.C. Ulvex S.A. Buzău, operatiune desfasurata in 2000, care a strans sub umbrela unui singur brand, o gama diversa de servicii si solutii agricole[24] (cuprinzand divizia cereale, logistica, veterinara, silozuri, credite, samanta, ferme). La sfarsitul lui 2009, Agricover a inregistrat o crestere de 25% a cifrei de afaceri fata de 2009, ajungand la 345 milioane euro[25]. In 2007, Agricover devine lider pe piata de profil, si trece la implementarea unui model de business integrat, inovator si unicat in Romania, pentru a raspunde cerintelor si problemelor agriculturii romanesti si a pietei industriei alimentare, si incercand sa creeze un liant intre fermier si companiile din sectorul agro-alimentar (AMI- AgrManagement Integrate). Miza acestui demers era concentrata pe imbunatatirea perfomantelor economice a tuturor actorilor implicati, prin maximizarea „gradului de previzibilitate a cantitatii si calitatii recoltelor furnizate de fermierii parteneri AMI” [26]. La acel moment, grupul Agricover se bucura de acoperire nationala si avea peste 700 de angajati, conturand ganduri si aspiratii de extindere in Europa de Est, si automat, devenind un partener interesant pentru companiile straine de profil. De altfel, la finalul anului 2009, Agrocover a incheiat un contract de parteneriat cu danezii de la Agrocultural Advisory Service, prin care compania daneza se angajeaza sa ofere consultata financiara si tehnica de specialitate clientilor din domeniul agro-alimentar. Acest proiect a fost implementat prin intermediul infiintarii a doua entitati – o companie mixta de consultanta (AgroAdvice), si o fundatie (Fundatia Europeana pentru Dezvoltare Agricola si Rurala FEDAR)[27]. Ca rezultat al acestui parteneriat, AgroAdvice a devenit un lider pe piata europeana de consultanta in agricultura, sprijinind fermierii romani prin expertiza si „know-how” si tutorându-i sa devina competitivi pe piata externa atat de pretentioasa.

Portofoliul medicului afacerist, Jabbar Kanani, nu se rezuma doar la succesul prescurtat generic, „Agrocover”, ba el continuand cu un alt „hit” memorabil: Prodal ’94 SRL . De fapt, mai corect spus este ca mai intai a fost pasiunea pentru bauturile alcoolice, apoi pentru agricultura, Prodal fiind prima companie pe care Jabbar Kanani a ridicat-o, iar succesul din sectorul agricol se datoreaza, in mare, afacerii pornite in 1994, cu bauturile spirtoase. Daca unii s-au evidentiat din multime fiind artizanii inventiilor de medicamente, a tehnologiilor medicale, ale sistemelor de irigatii, sau a altor lucruri de mare trebuinta in gospodaria omului, Jabbar Kanani se poate lauda ca este unul din cei mai importanti „player-i” ai comertului cu bauturile alcoolice. Practic, acesta a fost parintele brandurilor Stalinskaya, Wembley Dry Gin, Discovery Votka si Passion[28], ocupand spatiul cel mai larg pe spectrul comertului cu bauturi spirtoase. Toate gandite, slefuite si infaptuite cu cei aprox 200 de angajati[29] de la Prodal ’94 SRL. Totusi, cei care au botezat marca, nu au fost foarte inspirati, originalitatea produsului cel mai de succes, Stalinskaya, fiind de nenumarate ori atacat prin instantele civile si la OSIM, numele rezonand dubios de mult cu a sa consoarta ruseasca, Stolichnaya[30]. De altfel, originalitatea nu este chiar o virtute la Prodal, numele companiei continand si elementul numeric care specifica anul infiintarii: un „’94” trantit la final de fraza, obicei imprumutat din ciuntitul jargon urban. Dar judecatile sa le faca cei cei sobrii si cu mintea limpede!

Jabbar Kanani afirma ca reteta succesului se prescrie cu pana seriozitatii si cu cerneala unei muncii dedicate, asidue si destoinice. Reusind sa se impuna in doua sectoare importante ale pietei,  iordanianul a reusit sa se mentina ca profit, si sa treca prin iarna economica, fara ca avere sa i se diminueze.

La capitolul resposabilitate sociala, Jabbar Kanni poate primi o bila alba datorita sustinerii proiectului de dezvoltare a mediului rural si de sprijinire a fermierilor romani sa acceseze fonduri europene, proiect derulat sub atentul patronaj al FEDAR, organizatie non-profit. Unele guri rautacioase i-ar sugera sa deschida, mai degraba, o fundatie pe langa Prodal ’94, pentru populatia „alcoolicilor anonimi”.

Pe Kanani l-a ajutat enorm contextul politic si economic postdecembrist aflat intr-o acuta dinamica de tranzitie si reinventare. Proaspatul absolvent a speculat imediat potentialul de business din Romania democratica, si a decis sa profite de fiecare oportunitate de a dezvolta o afacere intr-o piata care abia se dezmeticea, cu obiceiuri necontrolate si miscari browniene. A profitat de viciul bahic al romanilor si de dependenta de pamant a taranului roman, si s-a infipt energic intre carciuma si parcela aducatoare de paine.

Pe absolventul de medicina, Jabbar Kanani nu l-a pus nimeni sa aleaga intre stropul de alcool, si arsita zilei de lucru din glie, pentru ca economia profana a afaceristului se cantareste cu manusi de catifea, si nu cu palmele batatorite si aspre ale taranului roman. Si asta, pentru ca Jabbar Kanani nu se poate identifica niciodata cu taranul roman. Din nefericire, taranul roman isi face mendrele mai mult prin candorile bahice, iar acest comportament este convertit in capital, fara mari mustrari de constiinta. La averea pe care a strans-o, probabil singura intrebare pe care afaceristul iordanian si-o pune este cat mai poate bea romanul, dupa ce si-a baut toti banii? Iar mie nu-mi ramane decat sa ma dumiresc…”Hâc…eu cu cine votez?

Surse:

Revista Forbes 500 Miliardari, Septembrie 2010

http://moguli.ro/index.php/stiri-moguli/80-jeber-kanani.html

http://www.capitalul.ro/companii/agricover-a-inregistrat-o-cifra-de-afaceri-de-345-5-milioane-lei-in-primele-9-luni.html

http://www.wall-street.ro/articol/Companii/39262/Concurenta-analizeaza-contractul-incheiat-intre-Agricover-Jabbar-Kanani-si-Bunge-Romania.html

http://ro.linkedin.com/pub/jabbar-kanani/1b/609/36b

http://www.agricover.ro/asociere-strategica-romano-daneza-in-domeniul-agriculturii.html

http://www.bizlawyer.ro/stiri/tranzactii/agricover-se-aliaza-cu-danish-agricultural-advisory-service

Horatiu Dan Buzatu – „Boemul examenelor luate”

50 de ani/Craiova

Afaceri cu masini

Avere: 20-25 milioane euro

 „Tinerii pornesc în viaţă gata învinşi, îţi înşiră n motive pentru care nu pot face un lucru[31]“. Horatiu Buzatu

„Am luaaaat măăăă …!”… asta as fi auzit daca m-as fi aflat in curtea[32] Institutului de Arhitectura si Sistematizare „Ion Mincu” din Bucuresti, in vara lui 1982, langa panoul cu “Admisi”, tolerand cu stoicism inghesuiala si “bulucul” de curiosi, de sub afis. Cu alte cuvinte, as fi fost partas la o scena antologica si de relevanta biografica ce surprindea fericirea unui viitor arhitect, expusa intr-o jubilare inocenta pe care a dobandit-o din a treia incercare (dupa ce in primele doua dati, a luat sub linie). Dar mai bine mai tarziu, decat deloc. Iar la 50 de ani, domnul arhitect Horatiu Buzatu nu regreta nici o clipa ca si-a ales arhitectura. Sau ca l-a ales arhitectura, pe el.

Ar fi nedrept sa-l caracterizam pe domnul Buzatu doar din prisma artistului care proiecteaza frumos, mereu rememorand romantic crampeie din episodul admiterii, pentru ca dansul s-a dovedit un artist si in ale businessului. Domnul Horatiu Buzatu ocupa locul 269 in Topul Capital din 2010, cu o avere estimata putin peste 20 milioane euro. Asadar, a intrat in grupul select al celor care au izbutit in afaceri si a luat peste linia primilor 300 milionari in euro din Romania! Asa ca, domnul Buzatu mai poate striga o data, „Am luaaaat măăăă …!”

Apetitul pentru business s-a conturat in 1992, materializandu-se printr-o asociere cu un mai vechi  prieten de-al sau din scoala primara, astfel punand pe picioare Arhi Design. Asocierea s-a dovedit a fi de bun augur, acestia ramanand, de multe ori, buimaci in fata graficului care indica o performanta demna de basmele autohtone: cresteau intr-un an, cat altii in 3. Iar succesul pe plan privat, o necunoscuta in vremea aceea pentru societatea romaneasca, a venit in urma unei asocieri bazate pe incredere, pasiune, si pe comunicare constructiva si transparenta. Metodologia rudimentara si regulile obscure ale pietei, cat si asimetria informationala tipica perioadei democratiei virgine, nu i-a inhibat pe antreprenori, acestia pornind de la comertul cu lapte praf, trecand prin distributia de papetarie (Arhi Design), pana la productia articolelor de papetarie (Interpa).

De la distributia de papetarie, cei doi asociati au decis sa mareasca miza, si sa schimbe profilul afacerii, pastrand ingredientul pasiunii, ca esenta primordiala a oricarei intreprinderi. Astfel s-a nascut Plusauto[33], prima reprezentanta auto din Craiova (in 1998), un show-room dedicat masinilor Ford. Desi a pornit timid, cu o platforma de doar 2 masini, conceptul celor doi a respectat tiparul primei afaceri, devoltandu-se armonios dar rapid, si ajungand al doilea dealer de masini din Romania ca importanta si numar de spatii, dupa Tiriac Auto.

Horatiu Buzatu a avut timp si destule conjuncturi prin care sa inteleaga mai bine textura societatii romanesti, patologiile, chimia si hermeneutica ei. Din dorinta de a contribui la reglementarea problemelor sociale, la maturizarea actorilor economici, si de a avea un impact pozitiv in comunitatea craioveana, a trecut la nivelul urmator. Boemul antreprenor a intrat in politica din responsabilitatea de a face o schimbare in bine, din idealism, din empatie, si dintr-o convingere ca politica este „un instrument prin care societatea sa capete prosperitate, bunastare[34]. Mai intai pe listele PNL-ului, apoi ca fondator al PLD, trecand prin PDL, si sfarsindu-si mandatul de deputat ca independent. Ceva l-a intrigat pe arhitectul vizionar, insa acesta prefera sa nu se avante in declaratii tendentioase si calomnioase, ci elegant, expune destule motive pentru a fi justificat sa blameze cancerul cutumelor corupte cu care lumea politica se hraneste si se reproduce. Dupa un mandat in Camera Deputatilor (2004-2008), pe declaratia lui de avere apar tot cele trei firme pe care le-a inventat, practic, impreuna cu vechiul sau prieten din scoala generala. Spune ca politica nu l-a ajutat, ba din contra, i-a pus o sumedenie de piedici, si l-a lasat cu un gust amar. S-a dezgustat, practic, de dramaturgia macabra a jocurilor de interese, si a nesimtirii incoronate de la cea mai inalta tribuna. Nu a facut afaceri cu statul, si s-a simtit ca un extraterestru in lumea celor „adaptati” unei culturi a fraudei.

In schimb crede in generatia tanara, si o incurajeaza sa-si urmeze visul. Dar nu fara munca: fizica sau intelectuala. Spune ca tinerii trebuie sa se lepede de obiceiul de a se victimiza, stigmatizandu-i pe altii, si dand vina pe persoane terte pentru esecul lor. Acestia trebuie sa constientizeze ca cele mai bune investitii nu sunt banii, ci ideile bune, inovatia, inteligenta, capacitate de munca, perseverenta…

Daca domnul Horatiu Buzatu se poate lauda cu doua luate (in facultate si business), cea de-a treia s-a dovedit a fi de neluat (politica). Dar refuz sa cred ca il putem considera pe acesta, un restantier neserios, ci mai degraba, un „prea romantic” pentru o materie „prea meschina”. Un poet captiv in lumea matematicienilor.

De fapt, scorul este 3-1 pentru arhitect, pentru ca mai presus de toate examenele pe care le-a sustinut in scoala vietii, la examenul „familie” a fost briliant, mandrindu-se cu sotia si cei trei copii ai sai – o binecuvantare „proiectata” de cel mai mare Arhitect. Si asta ii da tot dreptul sa strige: „Am luaaaat măăăă …!

Surse:

http://www.cdep.ro/pls/parlam/structura.mp?idm=144&cam=2&leg=2004&pag=5&idl=1

http://www.adevarul.ro/locale/craiova/Craiova-_Portret-Horatiu_Buzatu-arhitectul_afacerilor_cu_masini_in_Banie_0_427757630.html

http://www.horatiubuzatu.ro/index.php?p=presa.interviu101

http://0-100.hotnews.ro/2010/09/24/nou-dealer-ford-la-craiova-deschis-cu-resemnarea-ca-vanzarile-de-altadata-nu-vor-reveni-curand/


[19] Revista Forbes 500 Miliardari, Septembrie 2010

[23] Revista Forbes 500 Miliardari, Septembrie 2010

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: