Sociology of Richness

Research Center

Povestea lui Muhammad Murrad

Posted by cercetator on July 14, 2011


de Horaţiu Maier

 

Mohammad, Hassan și Ahmed Murad sunt oameni de afaceri din România, de origine libaneză[1]. Frații Murad dețin în România companiile Glina – producție de conserve din carne, Valahia 2002 – prelucrarea și conservarea legumelor și fructelor, semipreparate congelate din carne, Sima Prod – fabricarea condimentelor, Roman Investments – prelucrarea și conservarea legumelor și fructelor/ Frații Murad dețin și marca de conserve din pate Mandy Foods și lanțul de restaurante fast-food Spring Time

Frații Murad mai activeaza atât in domeniul construcțiilor, cât și în cel hotelier, Mohammad Murad, cel mai mare dintre cei trei frați, controlând compania de construcții Triumf Construct, lanțul de hoteluri Phoenicia din București și hotelurile Majestic (Mamaia, Olimp și Jupiter), Perla (Mamaia) și Forum (Costinești)[1].

Mohammad Murrad este unul dintre cei mai mari proprietari de hoteluri pe Litoral, unul dintre primii care a investit in refacerea hotelurilor si in crearea unui brand pentru litoral, Perla Majestic.

Hotelurile pe care compania le opereaza pe litoral sunt Majestic Mamaia (4 stele), Majestic Jupiter (3 stele), Perla (3 stele) si Majestic Olimp (3 stele), Hotel Forum Costinesti de 2 stele, si Complex Coral Beach Resort, care potrivit estimarilor companiei, se va deschide in 2010 in Mamaia.

Murad mai detine in Capitala si hotelul Phoenicia, precum si unitatile Hebe din Sangeorz-Bai.

Perla Majestic Group face parte din Spring Time Holding, iar alaturi de acestea omul de afaceri Mohammad Murad mai controleaza compania de constructii Triumf Construct, lantul de restaurante Spring Time si fabrica de conserve Mandy.

 

Postul de televiziune Cosmos TV, asociat numelui politicianului Corneliu Vadim Tudor, si-a schimbat proprietarii. Cumparatorul-surpriza deja baga bani in postul pe care spera il aduca intr-o pozitie de top 10.

O dorinta ascunsa mai veche a omului de afaceri libanez Mohammad Murad, al carui nume e de regula asociat cu lantul de fast food Springtime, s-a indeplinit: de anul trecut e patron de televiziune. Intr-o tranzactie care inca nu s-a finalizat – plata si modificarea proprietarilor la Registrul Comertului nu au fost operate deocamdata –, Murad a devenit proprietarul Cosmos TV, lansat initial (ianuarie 2007) ca un post cu tenta religios-culturala si legat direct, in cultura populara, de numele lui Corneliu Vadim Tudor.

Controversatul om de afaceri arab Mohammad Murad, patronul lanturilor hoteliere Perla-Majestic, lanturilor de fast-fooduri Spring Time si al ansamblurilor rezidentiale Coral Beach, a gasit cea mai avantajoasa modalitate de creditare pentru investitiile curente. Pentru perioade îndelungate, acesta îsi tepuiste furnizorii mici, amânându-i la plata pâna spre data de prescriptie a datoriei. Foamea de bani i-a dat ghes arabului sa impuna consumatia minima la restaurantele sale de pe litoral, unde câteva lichele agresive angajate pe post de ospatari solicita plata în avans a consumatiei minime, eliberând în schimb bilete ca la circ.

Câstigul cu orice pret – aceasta pare a fi deviza sub care îsi conduce Mohammad Murad afacerile din România. Pripasit pe meleaguri mioritice din perioada în care miscarile extremiste din orientul mijlociu infiltrau agenti de influenta în România sub titulatura de studenti la universitatile noastre ceva mai spalate decât ale lor, Murad a descoperit cu timpul cheia unui succes economic greu de egalat. Dupa anii în care a pus umarul la introducerea tigarilor de contrabanda în tara, arabul si-a plasat banii negri în turism, ajungând la ora actuala unul din cei mai bogati „români”. Individul a cultivat toate tepele, mai mici sau mai mari, însa a stiut sa le ocoleasca pe cele promise de Traian Basescu în Piata Victoriei, împrietenindu-se cu actualul sef al statului, pe baza meniului pe care i-l serveste periodic la restaurantul hotelului sau din Bucuresti. De premierul Calin Popescu Tariceanu îl leaga o prietenie si mai veche, acesta onorându-l cu prezenta, pe vremea când era un simplu membru al PNL, la inaugurarea hotelului Majestic din Neptun. Cu un asemenea anturaj, s-ar fi cuvenit ca arabul sa-si cenzureze fondul nativ de tepar. Cu toate acestea, nu a facut-o, preferând sa breveteze tot felul de ineptii si anomalii pseudo-comerciale. În cele ce urmeaza, ne vom opri la doua aspecte de acest fel.

În vara anului trecut, pe când simtea sabia lui Damocles deasupra capului, în cazul scandalului iscat de arestarea lui Omar Hayssam pentru terorism, Mohhamad Murad a strâns la tescherea tot capitalul circulant din multiplele sale afaceri. Angajatii sai din turism au fost lasati sa-si câstige traiul exclusiv din bacsis.Ca urmare, acestia au coborât nepermis de mult stacheta serviciilor, iar o mare parte au migrat catre alte locuri de munca. La sfârsitul sezonului, o parte din unitatile arabului au fost închise pentru renovari, iar putinii angajati ramasi pe baricade au primit ordine sa nu achite facturile curente catre furnizori. Banii cuveniti acestora au fost folositi la renovarea hotelurilor. Manevra a usurat situatia financiara a patronului de la Perla-Majestic, astfel încât acesta nu a fost nevoit, asemenea afaceristilor corecti, sa contracteze un credit bancar cu dobânzile sale cu tot, pentru a-si rezolva treburile. Murad a început sa achite facturile restante abia de la 1 august 2006 si doar catre cei mai insistenti dintre creditori. În mod evident, acesta nu a acceptat calcularea penalitatilor de întârziere. Unul dintre tepuiti, pe numele sau Constantin Istrate, administrator al firmei Constantpres, ne-a declarat ca a avut un contract de livrare presa la hotelul Perla din Mamaia. „Biroul de contabilitate de la Perla m-a amânat un an de zile cu platile, pe motiv ca aprobarea acestora se face la Bucuresti, iar acolo, sefii cei mari nu vor sa deblocheze situatia. Aveau o lista de cel putin 30 de furnizori, cu multiple facturi, neplatiti. Am fost la ei de nenumarate ori, le-am dat zeci de telefoane, astfel ca am cheltuit cu recuperarea banilor, mai mult decât am primit, în cele din urma, anul acesta”, declara Istrate.

Foamea de bani evidentiata în cazul prezentat anterior l-a condus pe arabul Mohhamad Murad la brevetarea unei metode neverosimile de a stoarce bani de la turisti. În restaurantele acestuia de pe litoral, câteva lichele agresive angajate pe post de ospatari solicita de la consumatori achitarea în avans a consumatiei minime obligatorii de 500.000 de lei pentru fiecare persoana. Haidamacii se înfiinteaza la mesele clientilor si le deapana povestea cu consumatia minima, chiar înainte de a le aduce meiul. Consumatorii care accepta acest tratament mizerabil primesc în schimbul banilor achitati în avans, dar numai daca sunt destul de insistenti, un bilet nefiscalizat, la fel ca cele „servite” la intrare clientilor circului de stat. Ospatarii spun ca biletul este de fapt un soi de bon valoric, la fel ca cele pe care le primesc turistii care achita un sejur all inclusive la agentiile de profil. În realitate, însa, este doar o circarie de doua parale, emanata pe semne din aceeasi mentalitate a arabului, de tepar care se teme sa nu fie tepuit. În fond, fiecare vede lumea dupa propria-i înfatisare.

Este tipul avarului care este in stare sa faca orice pentru a obtine bani. Nu se inlatura de la ilegalitati, ba chiar le promoveaza si pt acest lucru il blamez.

 

 

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: