Sociology of Richness

Research Center

Povestea lui Gheorghe Bosînceanu

Posted by cercetator on July 14, 2011


de Florentina Vârtejanu

Avere: 200 milioane de euro
Vârsta: 55 de ani
Reşedinţă: Constanţa
Domenii: industria navală, turism, media

 

Gheorghe Bosînceanu este nascut in Constanta in anul 1956. Cum accesul la informatii privind educatia si copilaria sa este limitat, am ales sa incep prin a nota debutul sau in afaceri.

Ajuns armator şi operator de nave la începutul anilor ’90, printr‑o privatizare în genul MEBO al companiei de stat Navrom – în loc de fabrici, angajaţii de la Navrom au primit vapoare –, Gheorghe Bosînceanu vorbeşte deschis despre primii paşi pe care i‑a făcut în business. A avut vârsta, pregătirea, contactele, dar şi ceva bani cu care să intre în business. Bineînţeles că a avut şi şansă, iar aici Gheorghe Bosînceanu face referire la faptul că, într‑o perioadă în care băncile nici nu voiau să audă de creditare în baza unor planuri de afaceri, el a reuşit să convingă două bănci să‑l crediteze. Este vorba despre Bancorex şi Credit Agricole Lyonnais, de la care a obţinut, prin 1994–1995, 32 de milioane de dolari. Cu aceşti bani a reuşit să‑şi pună la punct flota sa, de opt vapoare, pe care o obţinuse în urma privatizării, dar şi să achite către statul român diferenţele pe care le mai avea de plătit pentru achiziţia navelor. Printre acestea era şi petrolierul „Biruinţa“, care a fost comandat de preşedintele Traian Băsescu. Navele erau însă vechi şi extrem de costisitor de operat. Diferenţele în exploatare între navele româneşti şi celelalte erau uriaşe.

Fost comandant de navă are multe poveşti de împărtăşit cu ceilalţi şi întâmplări din cei nouă ani de navigaţie. Şase ani dintre aceştia sunt petrecuţi pe mare. Astăzi el face o paralelă între furtunile de e mare şi criză economică prin care a trecut. Românul cu cele mai importante afaceri în shipping crede că furtuna este pe sfârşite, deşi la linia orizontului par că se adună alţi nori întunecaţi. Fostul comandant de navă Gheorghe Bosînceanu, astăzi proprietarul Şantierului Naval Constanţa, al Histria Shipmanagement (operator de nave), dar şi cel mai mare armator român, pare sa fi găsit cheia supravieţuirii în furtună. Deşi momentele în care vorbeşte despre afacerile sale sunt rare, Gheorghe Bosînceanu este cel mai important armator român, firmele sale avînd un număr de peste 3000 de angajaţi. Este administrator la mai multe firme de shipping şi proprietar al unei flote de zece petroliere. Deţine 51 % din acţiunile Şantierului Naval Constanţa. Averea şi modul în care a dobîndit-o a lăsat loc la multe discuţii şi au făcut din Bosînceanu unul dintre cele mai controversate personaje din Constanţa. În presă s-au făcut speculaţii pe tema privatizării Şantierului Naval. Unul dintre ziarele locale a publicat o serie de atacuri la adresa omului de afaceri, cu referire la modul în care a obţinut mai multe vapoare de la fosta companie de navigaţie Petromin. Bosînceanu mai are în proprietate trustul de presă Cuget Liber, în ultimii ani cotidianul constănţean trecînd prin mai multe schimbări de format. El s-a implicat şi în fotbal, cumpărând FC Farul Constanţa.  Despre poveştile din drumurile sale pe mare există mai multe articole. Aflat la început de carieră şi plecat cu navă, în trecere spre China, în aglomerată strâmtoare Malaca  (uneşte Marea Andaman cu Marea Chinei de Sud), omul de afaceri a avut nenorocul să fie acostat de două ambarcaţiuni. Cam 20 de piraţi au aruncat căngile şi s-au urcat la bord, au spart lacătele de la magazii şi au aruncat marfa în bărcile lor. „Nu avea rost să te iei de ei că scoteau armele. Tot ce trebuia să faci era să stai calm la locul tău“, povesteşte marinarul, care a repetat experienţa şi la Bangkok, pe fluviu. Bosînceanu mai spune că în cei nouă ani cât a navigat pe mare a fost atacat de piraţi de mai multe ori. Dar, în general, navigatorii de pe navele aflate sub pavilioanele statelor comuniste aveau un statut oarecum privilegiat. „Piraţii ştiau că nu avem nimic şi atunci nu ne căutau prin buzunare“, îşi aminteşte el.  Armatorul de Constanţa spune că una dintre cele mai lungi perioade petrecute de el pe navă a fost de cinci luni de zile. Traseul pe care actualul om de afaceri l-a parcurs a fost Constanţa-Bangkok-Shanghai-Singapore, dar şi returul. „Doar între Constanţa şi Bangkok făceam 21 de zile. Şi asta în condiţiile în care apele erau liniştite“. Riscurile pe care aceste drumuri pe mare le aduceau erau si in privinta propriei vieti. Recunoaste ca o data s-a temut foarte tare. Plecând cu nava din Shanghai, a reuşit să evite un taifun, dar fiind prins între doua atfel de furtuni, condiţiile erau foarte grele. „Am navigat timp de două săptămâni fără să ştim locul în care ne duceau valurile. Am văzut nave care se scufundau în apropiere de noi, dar nu aveam cum să îi ajutăm. Ne-am ghidat după stele, iar din datele culese am stabilit o destinaţie aproximativă“. In ceea ce priveste modul in care milionarul isi descrie afacerile, constănţeanul spune că în shipping trebuie să fii mereu prezent pe piaţă. „Nu eşti vizibil nu exişti”.

În privinţa hobby-urilor, omul de afaceri a cumpărat echipa de fotbal preferată- FC Farul Constanta şi s-a implicat în modernizare întregii baze sportive a clubului constănţean.

Milionarul se fereşte să pronunţe că este proprietarul celor zece nave pe care le operează. Consideră că important este să se retina că este singurul operator român de nave maritime. Astfel el lasă să se înţeleagă că este cel mai mare armator român.

Gheorghe Bosînceanu susţine că poate oricând să arate cum a făcut şi ultimul dolar. Aşadar, prefer transparenţa în ceea ce priveşte afacerile sale, şi investiţiile pe care le face. Banii săi sunt strânşi în baza muncii sale, iar aşa cum se declară, să fii armator înseamnă sa munceşti 24 de ore din 24, 365 de zile pe an. Gheorghe Bosînceanu într adevăr are tot timpul birourile ocupate, iar această este o dovadă că munca şi implicarea sunt şi în cazul acestuia contribuţii importante constituirea averii pe acre în prezent o deţine.

Site-uri:

http://www.sansabuzoiana.ro/sansa_fotbal_adversari.html?aid=13069

http://www.ziuaconstanta.ro/stiri-calde/stiri-calde/gheorghe-bosinceanu-pot-sa-arat-cum-am-facut-si-ultimul-dolar-33572.html

http://www.adevarul.ro/locale/constanta/Piratii_si_taifunurile-mai_stresante_decat_criza_pentru_Gheorghe_Bosinceanu_0_344366019.html

http://www.sansabuzoiana.ro/sansa_fotbal_adversari.html?aid=13069

http://www.realitatea.net/ultimul-amiral-gheorghe-bosinceanu-plus-unde-a-disparut-flota_795871.html

http://www.forbes.ro/Gheorghe-bosinceanu_0_580.html

http://moneyexpress.money.ro/articol_21532/cover_story__gheorghe_bosinceanu___ultimul_amiral.html

http://www.money.ro/ultimul-amiral–gheorghe-bosinceanu–plus–unde-a-disparut-flota_835591.html

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: