Sociology of Richness

Research Center

Povestea fraţilor Lepădatu

Posted by cercetator on July 14, 2011


de Florentina Vârtejanu

 

Eugen şi Liviu Lepadatu

Avere: 34-36 milioane de euro

Reşedinţă: Bucureşti
Domeniu:  distributie IT

 

De cele mai multe ori, concurenţa este cea care reuşeste să stimuleze creşterea companiilor. Din orgoliu, cele mai multe companii îşi fac din depaşirea anumitor companii un ţel. Însă pe piaţa de distribuitori de IT&C din România, fraţii Lepadatu s-au aliat cu competitorii, hotărâţi ca astfel să  “treacă criza”. Eugen şi Liviu Lepădatu care deţin afacerea de distribuţie IT&C Tornado Sistems au decis să colaboreze cu RHS Company. Au observat ce anume s-a întâmplat în afara graniţelor şi au hotărât să aplice din experienţa altora, în Elveţia,în vârful clasamentului distribuitorilor IT&C găsindu-se companii compuse din alianţa a trei competitori.

Absolvenţi ai Facultăţii de Electrotehnică, Telecomunicaţii şi Tehnologia Informatiei din Bucuresti, Eugen si Liviu Lepadatu au fost repartizati in 1986, respectiv 1988 la şantierul Naval Constanta (SNC), unde reparau echipamente pentru vapoare, echipamente de navigatie, radare, sonde ultrason, antene radio sau echipamente de masurat viteza.

Eugen Lepadatu declara ca “Nu avea mare legatura cu ce învăţasem la facultate, dar mai ales cu programarea care ne pasiona”. În 1990 a inceput sirul de actiuni care urma sa ii conduca catre success. A achizitionat de la un prieten un computer personal Sinclair Spectrum, pentru care a platit un pret de sase-sapte ori mai mare decat salariul sau pe o luna si a inceput sa invete singur limbaje de programare in timpul liber. A invatat Paradox Application Language, iar pasul urmator a fost să realizeze o prezentare pentru directorii de la SNC, în incercarea de a le demonstra ca programele folosite sunt invechite si că activitatea ar putea fi îmbunătăţită daca ar fi folosite alte calculatoare si aplicatii.”Asa am trecut eu si Liviu din fabrica, într-un birou, unde lucram pe doua computere “, povesteşte Eugen Lepadatu care, pe lângă activitatea de la serviciu, începuse să dezvolte o aplicaţie de gestiune a stocurilor, proiect la care a lucrat in timpul liber.

Compania Tornado s-a nascut dupa ce fraţii Lepadatu au caştigat o liciţatie pentru livrarea aceluiasi tip de program. La licitatie au participat si alte 14 firme,iar ei sunt de parere ca au castigat doar pentru că aplicaţia lor avea un design mai atrăgător. Cu baii incasati, au plecat de la şantierul Naval şi au înfiinţat Tornado. Au ales numele inspirati de denumirea unor avioane britanice de razboi.

Eugen s-a ocupat de de dezvoltarea de programe, iar Liviu cumpăra din Braşov calculatoare pe care le aducea cu o maşina câstigată de unul din bunici la CEC şi pe care le revindea, profitul ajungând în scurt timp mai mare decât salariile pe care le aveau inainte. Ulterior s-au specializat pe reţele şi echipamente de comunicaţii. Tornado a avut o solicitare de la Murfatlar pentru o reţea de cinci calculatoare. “A fost usor să cumpărăm componentele, mai ales că de la un punct, partea de retail fusese extinsă la import de diferite componente. Problema a fost ca nu aveam de unde să luam sistemele de operare necesare pentru reţea. În Constanţa nimeni nu mai facuse reţele înaintea noastră cu resurse proprii”, afirmă Eugen Lepadatu.

Fraţii Lepadatu au apelat la o firmă americană de unde aveau în plan să procure componentele necesare  pentru desenarea şi realizarea unei reţele de fibră optică (5 km de fibră) pentru Fabrica de Ciment de la Medgidia. Aceasta a fost cea mai mare realizare de la acel moment pentru Tornado. Pentru că nu prea exista precedent în România, iar cei care ştiau ce înseamnă reţea pe fibră optică erau prea puţini,au profitat de acest lucru. De acolo au plătit un specialist care a venit să le facă training şi să le explice necesarul de echipamente, iar după ce au terminat proiectul, au inceput să fie căutaţi. “Din 1997 am deschis un birou si in Bucuresti – intai intr-un apartament in Drumul Taberei, iar apoi am cumparat cladirea actuala din Bucurestii Noi”, spune Eugen Lepadatu despre perioada in care a inceput sa extinda din ce in ce mai mult importurile si distributia, indepartandu-se astfel de la segmentul de retele pe care erau specializati.
O încercare a facut Tornado şi pe segmentul de retail in 1992, un model de pe urma caruia au avut mai tarziu de castigat companii precum K Tech Ultra Pro, Flamingo sau Depozitul de Calculatoare, insa magazinul din Constanta nu a avut un succes prea mare, iar costurile operationale erau destul de mari. In 2003 au revenit la modelul de retail, Tornado incepand dezvoltarea Twister ca o retea nationala de distributie prin magazinele detinute de parteneri, concept transformat in franciză patru ani mai tarziu. Retailul a ramas insa în plan secundar, directia principala ramanand distributia. “Nu poti combina cele doua linii de business pe termen lung, iar de problema asta s-au lovit si altii in piata”, spune Lepadatu, facand referire la aceiasi Flamingo sau K Tech.

Astfel s-a infiintat Tornado, cel mai mare distribuitor IT&C din Romania in 2007, cu o cifra de afaceri de aproape 100 de milioane de euro. În 2008 însa a fost o lovitura pentru compania care a coborat tocmai pe locul cinci, cu afaceri de 63 de milioane de euro si pierderi de peste 5 milioane de euro. “Ce s-a intamplat? Evolutia naturala era ca Tornado sa fie condusa de un manager strain, care sa aiba experienta si viziune pe termen lung. Noi ne-am indepartat atentia dinspre companie, lasand-o pe mainile unui manager austriac cu rezultate foarte bune, dar care nu s-a putut adapta modelului romanesc”, explica Eugen Lepadatu.” A fost cumva o serie de circumstante nefavorabile”, completeaza Liviu Lepadatu.

În 2010 şi-au dorit o contribuţie importantă în domeniul imobiliar. Fraţii Lepadatu deţin proprietăţi imobiliare (35 de hectare) în jurul Bucureştiului despre care apreciază că ar valora în jur de 30 de milioane de euro. Cu toate că se înşiră aceste cifre vorbind despre cei doi fraţi, nu există date cu privire la implicare în campanii de întrajutorare ori voluntariat.

“Problema e că nu multe companii au coloană vertebrală, platformă comună necesară pentru a realiza o fuziune sau o integrare operaţională”, crede Eugen Lepadatu. “Iar să începi un proiect strategic în plină criză s-ar putea să fie prea târziu”, continuă Liviu Lepadatu, explicând că dacă integrarea între Tornado şi RHS nu s-ar fi făcut, opţiunile de depăşire cu bine a crizei economice ar fi fost aproape de zero. Cei doi fraţi dau dovadă de multă deschidere către nou. Acest lucru şi receptivitatea la a se alia cu competitorii pentru a reuşi să facă faţă crizei sunt trăsături care au adus numai avantaje afacerii celor doi fraţi. După cum chiar ei declară, nu orice companie are coloană vertebrală de a face o astfel de mişcare, iar asemenea acţiuni sunt de admirat. În plus, cei doi fraţi se completează În replici asa cum o fac şi în afaceri. Averea lor este rezultatul implicării şi muncii în echipă.

Site-uri:

http://www.businessmagazin.ro/printare/cover-story/lectie-in-it-fa-te-frate-cu-competitia-ca-sa-treci-criza-5058757

http://www.wall-street.ro/articol/IT-C-Tehnologie/40245/Seful-Tornado-Sistems-Dupa-consolidarea-din-Bulgaria-ne-extindem-in-tarile-din-jurul-Romaniei.html

http://www.wall-street.ro/top/IT-C-Tehnologie/72897/Cei-mai-bogati-10-romani-din-IT-au-afaceri-de-peste-un-miliard-de-euro/3/8-Fratii-Eugen-si-Liviu-Lepadatu-Tornado-Sistems-32-de-milioane-de-euro.html

http://www.zf.ro/business-hi-tech/tornado-fara-integrare-era-aproape-imposibil-sa-depasim-cu-bine-criza-5048777/

 

 

 

 

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: