Sociology of Richness

Research Center

Povestea lui Sebastian Ghiţă

Posted by cercetator on July 12, 2011


Atletul polivalent

de Petru Moldovan

33 de ani/Prahova

IT, retail online, vinificatie, imobiliare, sport, media.

Avere:120-125 milioane euro

Cultiv prietenii cu toţi oamenii politici. Consider că trebuie ajutaţi, că trebuie sprijiniţi. Să le dăm informaţie astfel încât să facă cât mai mult bine în România[1].” Sebastian Ghita

Avocatul Sebastian Aurelian Ghita este protagonistul ultimului mare scandal care a populat obsesiv vitrina mass mediei romanesti, numele sau fiind direct implicat in procesul de trimitere in judecata a omului de afaceri Sorin Ovidiu Vantu, fostul patron si actualul actionar al trustului Realitatea. Ca parte vatamata in proces, Sebastian Ghita, proaspat manager al trustului Realitatea, a depus plangere impotriva actionarului Realitatea Media, Sorin Ovidiu Vantu, acuzandu-l de santaj si amenintare cu moartea[2]. Tot acest scandal se leaga de tranzactia dintre Asesoft Media si Consiliu de Administratie al Realitatea Media, prin care compania lui Ghita urma sa preia managementul companiei. Acesta a incheiat un contract in valoare de 75 milioane euro, pe o perioada de cinci ani, angajandu-se sa plateasca toate datoriile si salariile restante[3] angajatiilor trustului Realitatea. Ce l-a deranjat pe SOV, a fost ca noul patron a inceput sa-si implementeze stilul personal de management, si sa opereze modificari in toate structurile, alterand forma si esenta mesajului perpetuat (propaganda). Cu alte cuvinte, Ghita a schimbat macazul si filosofia cu cateva grade, instigandu-l pe fostul „mogul”.

Sebastian Ghita este, conform analistilor financiari[4], unul din cei mai tineri milionari in euro, din Romania. Plaja afacerilor sale se intinde de la piata IT, retail online (eMag), pana la vinificatie, imobiliare si mass-media, iar cel mai cunoscut brand al sau ramane Grupul Asesoft Ploiesti, din care fac parte Asesoft International, Asesoft Distribution, Asesoft Net, Asesoft Smart, Teamnet International si CSU Asesoft (echipa de baschet)[5]. Compania Asesoft a fost infiintata[6] in 1997, iar in 2008 a inregistrat o cifra de afaceri de aproximativ 200 milioane de euro. Pentru a-si consolida pozitia pe piata, acesta a achizionat, in 2009, pachetul majoritar (60% din actiuni) al companiei Flanco Retail. Pe langa afacerile din domeniul IT si retail online, Ghita mai detine si 27,42% din actiunile[7] companiei Podgoriile Tohani, din Prahova, lansand pe piata doua game de vin premium. Pentru a valorifica cat mai bine zona si a deversifica domeniul de business, acesta doreste sa construiasca a un complex turistic de profil medical, pe baza proprietatilor terapeutice a vinului.

Sebastian Ghita nu este doar printre cei mai tineri milionari in euro din Romania, ci si unul din care a reusit performanta unui salt urias in topul celor mai bogati oameni de afaceri de pe plan local, visteria lui Sebastian Ghita crescand constant, din 2006 pana in 2010 acesta triplandu-si averea.

Tanarul antreprenor si-a descoperit vocatia din business inca din liceu, cand a inceput o mica afacere cu calculatoare. Visul sau s-a conturat odata ce a prins gustul banilor publici, abonandu-se, practic, la licitatiile organizate de diferitele institutii publice[8] (prima licitatie castigand-o in 1998). Din 2007 si pana in prezent[9], prin intermediul Asesoft, Ghita a incheiat contracte cu institutii publice (ex: Ministerul Finantelor, RADET, RAR, CAS, etc) in valoare de 76 milioane lei si 9.7 milioane euro, indiferent de culoarea politica a managerilor publici[10]. De altfel,  numele sau este implicat in mai multe anchete si dosare penale deschise in legatura cu licitatiile publice pe care acesta le-a castigat; desi invinuit si citat in cateva dosare, Sebastian Ghita a primit o serie de NUP-uri de-a lungul timpului nesavarsind vreo condamnare[11].

Sebastian Ghita este si un pasionat al sportului, acesta patronand echipa de baschet CSU Asesoft Ploiesti, echipa care a pierdut „la mustata” titlul de campioana 2010-2011, in fata echipei „U” Mobitelco BT Cluj, fapt ce nu l-a determinat sa balacareasca echipa adversa, asa cum se obisnuieste la case mai mari (adica in alte sporturi); ba din contra, patronul Asesoft i-a felicitat pe clujeni, asa cum face un adevarat manager si un pasionat al sportului[12]. Sebastian Ghita aloca echipei de baschet CSU Asesoft, in fiecare sezon, circa 1 milion de euro.

Noul manager al Realitatea Tv se declara apolitic, mentinandu-si atitudinea critica fata de putere, si de altfel, in raport cu orice lucru care dauneaza grav societatii romanesti, pe care nu se fereste sa-l condamne (indiferent de culoare politica). Aceasta isi justifica pozitia evidentiind  ca „oamenii de afaceri nu au simpatii (politice), ci doar interse[13]”. Astfel, considera echidistanta ca pe o virtute determinanta, atata in lumea business-ului, cat si in relatiile interumane (dezvoltate chiar si cu oamenii politici). Pe langa acestea, in desaga omului de afaceri isi mai face loc si seriozitatea, si o oarecare reverenta fata de regulile stricte si neiertatoare ale businessului.

Patronul Asesoft pare un om obiectiv, rece, pragmatic si nu in ultimul rand, extrem de vigilent. A reusit sa scape de o serie de dosare penale, a convertit relatia naturala „contribuabil – institutie publica„ in „furnizor de servicii – sponsor”, si s-a luat „de guler” cu o sperietoare mitologica, Sorin Ovidiu Vantu, trantindu-l prin tenebrele celule si sali de judecata. Tanarul manager e si un om care apreciaza sportul si competitia, maximizandu-si setea pentru performanta, indiferent de conjunctura. Sebastian Ghita este tipul antreprenorului care a constientizat potentialul pe care il are dimensiunea retelelor sociale, cele mai importante contracte dezvoltandu-le in jurul, si cu aportul, unor oameni politici cheie, si bine plasati in ierarhiile institutionale. Probabil ca sloganul „Fii prieten cu toata lumea, si mai ales cu cei de la putere” i se potriveste ca o manusa, castigand, in acest fel, multe trofee si adjudecandu-si „plasa de la cosul celor invinsi”.

Unii ar specula ca preluarea trustului Realitatea este parte din strategia lui de a feri ochii publici de „aruncarile de 3 puncte la cosul” statului, si de a-si mari capitalul/potentialul de santaj, adica de imprietenire cu actualii si viitorii oameni politici. Totusi, Sebastian Ghita merita toate creditele pentru izbanda de a se adapta perfect unui context autohton al pietii conditionat de factori „underground”, neoficiali si informali. In final, se ridica o intrebare, ca o piatra de mormant: Daca societatea romaneasca i-a oferit domnului Ghita atata capital, domnul Ghita ce ii ofera in schimb?

Surse:

http://www.ziare.com/afaceri/oameni-afaceri/cine-este-sebastian-ghita-noul-sef-de-la-realitatea-media-1050996

http://www.stiridebine.ro/care-sunt-cei-mai-tineri-milionari-din-romania

http://www.zf.ro/companii/sebastian-ghita-si-asociatii-sai-au-mai-adus-900-000-de-euro-la-capitalul-podgoriile-tohani-8338814

http://www.ziare.com/basescu/presedinte/bataia-generala-de-la-realitatea-tv-1090553

http://www.memo.ro/news/stiri.php?id=6945

http://www.evz.ro/detalii/stiri/sebastian-ghita-si-a-triplat-acerea-in-cinci-ani-vezi-aici-cum-a-reusit-910185.html

http://www.ataclapersoana.ro/nou/index.php/eveniment/1729-ghita-de-la-asesoft-spaima-banului-public.html

http://economie.hotnews.ro/stiri-esential-7964608-cine-este-sebastian-ghita-cel-care-preluat-managementul-realitatea-afaceri-finantator-transpartinic.htm


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: