Sociology of Richness

Research Center

Povestea lui Jabbar Kanani

Posted by cercetator on July 12, 2011


Medicul bahusian

de Petru Moldovan

48 de ani/Bucuresti

Agricultura, productia si distributia bauturilor alcoolice

Avere: 54-56 milioane euro

De studenti straini care au venit la facultate in Romania si s-au stabilit in patria adoptiva, s-a mai auzit. Dar de straini care au terminat facultatea de medicina si s-au apucat de comertul cu alcool, mai putin. Jabbar Kanani, absolvent al Universitatii de Medicina „Carol Davila” Bucuresti[1], promotia 1986-1992, provine dintr-o familie cu origini azere, iar dupa terminarea facultatii a ramas in Romania si si-a intemeiat o familie[2]. Pas cu pas, mizand pe oportunitatile pietei de la mijlocul anilor ’90, si-a deschis mai multe afaceri, cel mai renumit brand fiind Prodal ’94 SRL (si ulterior Agricover).

Dand curs unei cronologii inverse, Grupul Agricover, fondat de Kanani, este rezultatul fuziunii dintre  S.C. Comcereal Buzău S.A. şi S.C. Ulvex S.A. Buzău, operatiune desfasurata in 2000, care a strans sub umbrela unui singur brand, o gama diversa de servicii si solutii agricole[3] (cuprinzand divizia cereale, logistica, veterinara, silozuri, credite, samanta, ferme). La sfarsitul lui 2009, Agricover a inregistrat o crestere de 25% a cifrei de afaceri fata de 2009, ajungand la 345 milioane euro[4]. In 2007, Agricover devine lider pe piata de profil, si trece la implementarea unui model de business integrat, inovator si unicat in Romania, pentru a raspunde cerintelor si problemelor agriculturii romanesti si a pietei industriei alimentare, si incercand sa creeze un liant intre fermier si companiile din sectorul agro-alimentar (AMI- AgrManagement Integrate). Miza acestui demers era concentrata pe imbunatatirea perfomantelor economice a tuturor actorilor implicati, prin maximizarea „gradului de previzibilitate a cantitatii si calitatii recoltelor furnizate de fermierii parteneri AMI” [5]. La acel moment, grupul Agricover se bucura de acoperire nationala si avea peste 700 de angajati, conturand ganduri si aspiratii de extindere in Europa de Est, si automat, devenind un partener interesant pentru companiile straine de profil. De altfel, la finalul anului 2009, Agrocover a incheiat un contract de parteneriat cu danezii de la Agrocultural Advisory Service, prin care compania daneza se angajeaza sa ofere consultata financiara si tehnica de specialitate clientilor din domeniul agro-alimentar. Acest proiect a fost implementat prin intermediul infiintarii a doua entitati – o companie mixta de consultanta (AgroAdvice), si o fundatie (Fundatia Europeana pentru Dezvoltare Agricola si Rurala FEDAR)[6]. Ca rezultat al acestui parteneriat, AgroAdvice a devenit un lider pe piata europeana de consultanta in agricultura, sprijinind fermierii romani prin expertiza si „know-how” si tutorându-i sa devina competitivi pe piata externa atat de pretentioasa.

Portofoliul medicului afacerist, Jabbar Kanani, nu se rezuma doar la succesul prescurtat generic, „Agrocover”, ba el continuand cu un alt „hit” memorabil: Prodal ’94 SRL . De fapt, mai corect spus este ca mai intai a fost pasiunea pentru bauturile alcoolice, apoi pentru agricultura, Prodal fiind prima companie pe care Jabbar Kanani a ridicat-o, iar succesul din sectorul agricol se datoreaza, in mare, afacerii pornite in 1994, cu bauturile spirtoase. Daca unii s-au evidentiat din multime fiind artizanii inventiilor de medicamente, a tehnologiilor medicale, ale sistemelor de irigatii, sau a altor lucruri de mare trebuinta in gospodaria omului, Jabbar Kanani se poate lauda ca este unul din cei mai importanti „player-i” ai comertului cu bauturile alcoolice. Practic, acesta a fost parintele brandurilor Stalinskaya, Wembley Dry Gin, Discovery Votka si Passion[7], ocupand spatiul cel mai larg pe spectrul comertului cu bauturi spirtoase. Toate gandite, slefuite si infaptuite cu cei aprox 200 de angajati[8] de la Prodal ’94 SRL. Totusi, cei care au botezat marca, nu au fost foarte inspirati, originalitatea produsului cel mai de succes, Stalinskaya, fiind de nenumarate ori atacat prin instantele civile si la OSIM, numele rezonand dubios de mult cu a sa consoarta ruseasca, Stolichnaya[9]. De altfel, originalitatea nu este chiar o virtute la Prodal, numele companiei continand si elementul numeric care specifica anul infiintarii: un „’94” trantit la final de fraza, obicei imprumutat din ciuntitul jargon urban. Dar judecatile sa le faca cei cei sobrii si cu mintea limpede!

Jabbar Kanani afirma ca reteta succesului se prescrie cu pana seriozitatii si cu cerneala unei muncii dedicate, asidue si destoinice. Reusind sa se impuna in doua sectoare importante ale pietei,  iordanianul a reusit sa se mentina ca profit, si sa treca prin iarna economica, fara ca avere sa i se diminueze.

La capitolul resposabilitate sociala, Jabbar Kanni poate primi o bila alba datorita sustinerii proiectului de dezvoltare a mediului rural si de sprijinire a fermierilor romani sa acceseze fonduri europene, proiect derulat sub atentul patronaj al FEDAR, organizatie non-profit. Unele guri rautacioase i-ar sugera sa deschida, mai degraba, o fundatie pe langa Prodal ’94, pentru populatia „alcoolicilor anonimi”.

Pe Kanani l-a ajutat enorm contextul politic si economic postdecembrist aflat intr-o acuta dinamica de tranzitie si reinventare. Proaspatul absolvent a speculat imediat potentialul de business din Romania democratica, si a decis sa profite de fiecare oportunitate de a dezvolta o afacere intr-o piata care abia se dezmeticea, cu obiceiuri necontrolate si miscari browniene. A profitat de viciul bahic al romanilor si de dependenta de pamant a taranului roman, si s-a infipt energic intre carciuma si parcela aducatoare de paine.

Pe absolventul de medicina, Jabbar Kanani nu l-a pus nimeni sa aleaga intre stropul de alcool, si arsita zilei de lucru din glie, pentru ca economia profana a afaceristului se cantareste cu manusi de catifea, si nu cu palmele batatorite si aspre ale taranului roman. Si asta, pentru ca Jabbar Kanani nu se poate identifica niciodata cu taranul roman. Din nefericire, taranul roman isi face mendrele mai mult prin candorile bahice, iar acest comportament este convertit in capital, fara mari mustrari de constiinta. La averea pe care a strans-o, probabil singura intrebare pe care afaceristul iordanian si-o pune este cat mai poate bea romanul, dupa ce si-a baut toti banii? Iar mie nu-mi ramane decat sa ma dumiresc…”Hâc…eu cu cine votez?

 

Surse:

Revista Forbes 500 Miliardari, Septembrie 2010

http://moguli.ro/index.php/stiri-moguli/80-jeber-kanani.html

http://www.capitalul.ro/companii/agricover-a-inregistrat-o-cifra-de-afaceri-de-345-5-milioane-lei-in-primele-9-luni.html

http://www.wall-street.ro/articol/Companii/39262/Concurenta-analizeaza-contractul-incheiat-intre-Agricover-Jabbar-Kanani-si-Bunge-Romania.html

http://ro.linkedin.com/pub/jabbar-kanani/1b/609/36b

http://www.agricover.ro/asociere-strategica-romano-daneza-in-domeniul-agriculturii.html

http://www.bizlawyer.ro/stiri/tranzactii/agricover-se-aliaza-cu-danish-agricultural-advisory-service

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: