Sociology of Richness

Research Center

Povestea lui Ioan Popa

Posted by cercetator on July 12, 2011


de Georgiana Gherman 

Avere: 87-90 milioane de euro

Vârstă: 53 de ani

Reşedinţă: Alba

Domeniu: Industria cărnii

Ioan Popa este unul dintre antreprenorii care si-au dezvoltat afacerile mizand pe formatia profesionala. A absolvit Facultatea de Zootehnie si Medicina Veterinara (1984) din Cluj-Napoca si s-a angajat la Intreprinderea Avicola de Stat din Sfantu Gheorghe ca inginer zootehnist, ajungand in numai un an sef de ferma. In 1998 a fost numit director tehnic si director general la Intreprinderea Avicola de Stat din Alba Iulia, iar in 1999 si-a luat doctoratul in zootehnie la Facultatea de Zootehnie si Biotehnologii din Cluj-Napoca.[1]

Anul 2010 a fost unul al consolidării pentru Transavia, după aprecierile patronului Ioan Popa, care se apropie de pragul psihilogic de 100 milioane de euro. Chiar dacă preţurile produselor s-au redus, revenind la nivelul celor din 2007, pe fondul veniturilor în scădere ale populaţiei şi în contextul unei pieţe tot mai dificile, Popa este optimist. Este dispus să muncească mai mult pentru câştiguri mai mici, nu are ce face de altfel. Până şi sprijinul de la stat acordat crescătorilor de pasăre a încetat, aşa că trebuie să se descurce de unul singur. Popa mizează, totuşi, pe o creştere a cifrei de afaceri de peste 10%, care să îi permită depăşirea pragului de 100 milioane de euro, după cele 95,7 milioane de euro în 2009.

În anul 2009, avantajul companiei a constat în faptul că nu a lucrat pe stocuri, toată marfa a fost livrată. Transavia este prezentă atât pe piaţa internă cât şi pe piaţa externă. Grupul Transavia este cel mai mare producător de carne de pui din România, poziţie pe care a dobândit-o în urma preluării Avicola Braşov în 2007.

Transavia a fost înfiinţată în 1991, iar acţionarul majoritar şi directorul general al Transavia Grup este Ioan Popa. Grupul are o fabrică de procesare a cărnii inaugurată în mai 2008, în urma unei investiţii de 17 milioane de euro.[2]

 

Evolutia economiei, cu suisurile si coborasurile sale, i-a oferit la fel de multe oportunitati pe cate piedici i-a scos in cale: “Nu am avut momente dificile, ci provocari; si le-am depasit”. A invatat din mers cum se fac afacerile in economia de piata si spune ca nu are mentori, ci valori pe care le impune in structura companiei: disciplina, responsabilitatea, deschiderea la nou, competitivitatea si perseverenta. In privinta viitorului, pentru dezvoltatorul Transavia lucrurile sunt simple: peste cinci sau zece ani, “voi fi tot aici, la munca, in compania pe care o conduc”.

“Ziua nu se consuma cu discutii la telefon si intalniri gestionate din spatele biroului. Am programata agenda dupa regulile unui ceas elvetian cu intalniri scurte, deplasari in teren pentru evaluarea proiectelor in curs si urmarirea investitiilor, precum si deplasari in tara si strainatate. Destul de rar si doar atunci cand este necesar particip la reuniuni de afaceri, mese rotunde, seminarii si conferinte”, spune omul de afaceri, adaugand ca in ceea ce priveste timpul liber prefera sa joace golf sau sa mearga la schi in Austria.

Ioan Popa spune ca nu a avut niciodata parteneri sau consilieri in afaceri si ca si-a folosit experienta si intuitia pentru a dezvolta businessul Transavia.

“Ma bazez pe intreg colectivul care lucreaza in aceasta companie, dar toate deciziile le iau direct”, spune cel care detine 99,999% din producatorul de carne de pasare din Alba Iulia. Restul de 0,001% din actionariat este distribuit in interiorul membrilor familiei sale pentru a indeplini conditiile legale ale existentei societatii pe actiuni. Astfel, alaturi de Ioan Popa lucreaza in cadrul Transavia si cele doua surori si trei frati ai sai.

Ce spune despre:

Primul activ: La cateva luni dupa ce am hotarat sa parasesc unitatea de stat de pe postul de director al unitatii si sa ma implic in construirea unei afaceri private, am participat la o licitatie si am achizitionat o ferma de tip CAP (Cooperativa Agricola de Productie) la periferia orasului Alba Iulia.

Suma cu care a pornit la drum: Am apelat la un imprumut bancar de aproape un milion de lei, ceea ce, la inceputul anilor ’90 era enorm, avand in vedere ca atunci salariul de director general era de 8.560 lei.

Consilierii sai: Nu am avut consilieri si nici acum nu ma consiliaza nimeni.

Mi-am folosit experienta si flerul propriu, abilitatile antreprenoriale, precum si experienta si capacitatea de munca a colectivului pe care singur l-am creat.

Profit: De cand lucrez, toate unitatile pe care le-am condus au realizat profit. Nu concep si nu am conceput niciodata sa misc un deget in mod gratuit.

Primul milion de euro: Nu am avut ca tinta fixata precisa milionul de euro, am fost mai mult preocupat sa ma dezvolt intr-un ritm cat mai accelerat, sa ii depasesc pe cei din jurul meu pentru ca nu ma impac cu ideea de outsider.[3]

Apreciez că Ioan Popa a fost omul potrivit la locul potrivit. Acesta a afișat în diferite situații curaj și inițiativă iar deciziile pe care acesta le-a făcut au la baza gândirea rațională. Faptul că nu are consilieri și că se bazează pe experiența proprie și pe intuiția educată sunt indicii ale personalității puternice, independente și hotărâte.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: