Sociology of Richness

Research Center

Povestea lui Gheorghe Hagi

Posted by cercetator on July 12, 2011


de Georgiana Gherman

Avere: 25 milioane de euro

Vârsta: 45 de ani

Reşedinţa: Constanţa

Domenii: Hoteluri, imobiliare, fotbal

După o carieră strălucită pe terenul de fotbal şi după câţiva ani de antrenorat, Gheorghe Hagi a ales, încă de anul trecut, să investească o sumă importantă de bani în proiectul Academiei de Fotbal care-i poartă numele. Fostul căpitan al echipei naţionale de fotbal şi probabil cel mai bun jucător român al tuturor timpurilor a achiziţionat aproape zece hectare de teren la ieşirea din Constanţa, spre localitatea Ovidiu. A demarat astfel în 2010 lucrările de construcţie, proiect în care este dispus să investească 10-12 milioane de euro. După cum spune chiar el, banii vor veni atât din surse proprii cât şi din credite bancare. Hagi a contractat deja anul acesta două credite de la BRD, în valoare de 3,5 milioane de euro, respectiv 665.000 de euro, pentru finanţarea unei părţi a proiectului.

Tot anul acesta, Hagi a vândut şi o vilă din Constanţa către Ambasada Republicii Chineze contra sumei de patru milioane de euro. Proiectul Academia de Fotbal va fi ridicat pe un teren cu o suprafaţă de 6,9 hectare, iar până în prezent au fost construite deja opt suprafeţe de joc, un teren intermediar, cu gazon, şi alte trei terenuri de dimensiuni mai mici. În planul lui Hagi mai intră şi construcţia unor birouri, a unui hotel cu 40 de camere, a unui restaurant, precum şi a unui bazin de înot şi a unei săli de sport. Inaugurarea oficială a academiei de fotbal va avea loc în vara anului 2011.[1]

Gheorghe Hagi ocupă locul 285 în Top 300 Capital, cu o avere estimată la 20-23 milioane euro. S-a născut pe 5 februarie 1965, în Săcele, Constanța, jud. Constanța) și este un fost fotbalist român, de origine aromână, supranumit Regele fotbalului românesc și Maradona din Carpați. Este cel mai bun marcator din istoria naționalei României cu 35 de goluri înscrise.

Gheorghe Hagi a început să joace fotbal la vârsta de 10 ani, la Farul Constanța, echipă la care a și debutat în Divizia A, la 17 ani. În cariera sa, Hagi a mai evoluat la Sportul Studențesc, Steaua București (cu care a câștigat trei titluri de campion al României, două Cupe și Supercupa Europei, în perioada 1987-1990), Real Madrid, Brescia, Barcelona și Galatasaray (patru titluri de campion al Turciei, o Cupă UEFA și o Supercupă a Europei). La echipa națională, Hagi a reușit să bifeze 125 de prezențe, cu 35 de goluri marcate.

Ca jucător, Hagi a fost un purtător clasic de număr 10 (conducător de joc) care se remarca în teren prin claritatea paselor trimise către atacanți și șuturile nimicitoare la poartă, atunci când se afla el însuși în poziție de finalizare. Câteva din golurile sale au intrat în istoria fotbalului. Hagi își depășea ușor adversarii prin dribling și găsea deseori de unul singur soluția de rezolvare a unui meci. Deși nu excela la capitolul viteză, se orienta excelent în teren și reușea să fie prezent în cele mai bune poziții, care îi permiteau fie să paseze decisiv, fie să șuteze de la distanță.

Hagi era și un excelent executant de lovituri libere, înscriind numeroase goluri din poziții fixe.

Cariera lui Hagi ca jucător profesionist (sau semi-profesionist – în cazul regimului comunist) poate fi împărțită în mai multe perioade:

1982-1983: debutul. Hagi este remarcat la nivel de juniori, debutează în Divizia A și la echipa Națională.

1983-1988: consacrarea la nivel național, jucând la 2 echipe bucureștene de top. Mai ales la Sportul Studențesc, unde juca rol de “copil teribil”, Hagi face câteva meciuri de-a dreptul senzaționale, contribuind decisiv în 1985 la câștigarea titlului de vicecampioni (cea mai bună performanță de până azi a clubului din Regie).

1988-1990: consacrarea la nivel internațional. Hagi joacă o semifinală (în 1988) și o finală de Cupa Campionilor în 1989 (fiind desemnat al doilea jucător ca valoare din competiție, după Marco van Basten) și participă cu România la Cupa Mondială din 1990 – Italia.

1990-1998: anii de maturitate. Hagi este liderul incontestabil al echipei României și contribuie decisiv la cele mai mari succese din istoria Naționalei.

1998-2001: perioada târzie, marcată de o anumită labilitate psihică rezultată, probabil, și din stresul acumulat de-a lungul timpului. Din evenimentele “ciudate” ale acestei perioade putem aminti prima retragere din echipa națională din 1998), decizie asupra căreia Hagi va reveni în 1999 și conflictele tot mai dese cu arbitrii. Hagi a fost eliminat în 2 meciuri foarte importante, finala UEFA din 2000 (câștigată de Galatasaray) și sfertul de finală de la Campionatul European 2000 (pierdut de România, 0-2 cu Italia) și a provocat un scandal imens în Turcia, în 2001, când a fost pe punctul de a bate un arbitru, fiind suspendat 6 etape pentru acest lucru.

În ciuda finalului de carieră, în general Hagi a fost totuși un jucător fair-play, care era penalizat foarte rar de arbitri.[2]

Este fondator al Fundației Gheorghe Hagi – Academia de fotbal Gheorghe Hagi.[3]

 

„Hagi este cel mai puternic brand din România. Peste Nadia Comăneci şi peste Ilie Năstase. Are potenţial de două milioane de euro pe an. Singura explicaţie este aceea că fotbalul nu poate fi comparat în România cu gimnastica şi tenisul la capitolul popularitate“, explică Mihai Neguţ, directorul firmei de manageriat sportiv „4allSports&Entertainment“, omul cel mai implicat în marketingul care vizează imaginea sportivilor. Cei trei foşti mari sportivi contribuie împreună la imaginea BRD, însă reclama în care joacă „Regele“ apare mult mai frecvent la televizor.

Comparat mereu cu bulgarul Hristo Stoicikov, Gheorghe Hagi îl devansează la capitolul popularitate pe prietenul şi pe rivalul său de peste Dunăre. „Brandul «Hagi» este mult mai puternic decât «Stoicikov». Hristo îmi e prieten. Chiar eu i-am intermediat contractul cu Gillette, în Bulgaria, dar Hagi valorează mult mai mult în publicitate decât Stoicikov. Hagi are o imagine curată în primul rând. Hristo avea o imagine bună acum câţiva ani, însă acum înţeleg că are unele probleme“, mai spune Mihai Neguţ.

Practic, Hagi este nu numai cel mai puternic brand românesc în materie de sport. Valoarea de două milioane de euro pe an îl transformă în cel mai rentabil nume din toată istoria ţării. Niciun alt român n-a reuşit să câştige atât de mult doar exploatându-şi renumele.

„Sper să am la fel de mult succes ca pe gazon“

Faptul că are o avere estimată de revista „Capital“ între 16 şi 18 milioane de euro îl face pe Hagi să trateze cu lejeritate valoarea pecuniară a numelui său. „Pentru mine este o onoare să văd că oamenii mă primesc cu braţele deschise chiar şi atunci când apar într-o reclamă, deşi mi-am încheiat de ceva timp cariera de fotbalist profesionist“, ne-a declarat „Regele“. „Pentru generaţia mea, momentul când am început să pătrundem în lumea publicităţii a venit ceva mai târziu, după ce atârnasem ghetele în cui. Sper să avem la fel de mult succes în apariţiile noastre publicitare cum am avut şi pe terenul de fotbal“, a adăugat „Regele“.

Hagi a semnat până acum contracte de publicitate cu firme celebre precum Texaco Oil, Coca-Cola, Gillette, BMW, Vodafone şi BRD.[4]

 

Gheorghe Hagi este o personalitate deosebită după părerea mea. A reușit ca în urma imaginii realizate din fotbal sa devina un brand care sa fie cunoscut la nivel mondial. Nu puține sunt cazurile românilor care povesc la întoarcerea din Turcia că au reușit o bună negociere în bazar în urma afirmație că sunt români, moment în care vânzătorii spunea entuziaști ”Hagi” J.

Îl apreciez foarte mult pentru faptul că s-a implicat în fondarea unei academii de fotbal pentru copii cu vârste de peste 6 ani.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: