Sociology of Richness

Research Center

Povestea lui Cristian Burci

Posted by cercetator on July 12, 2011


CRISTIAN BURCI

de Tuncă Alexandra

Top 300 / 2010 – locul 20;

Averea estimată: 280-300 miloane euro

Vârstă: 45 de ani

Reşedinţă: Bucureşti, Monaco

Domeniu: Industrie, transporturi, media

 



Cristian Burci este un om de afaceri român. Are 45 de anişi este rezident în Monaco şi Bucureşti.

Întors din Statele Unite ale Americii, el a înfiinţat prima agenţie de publicitate din România, fiind unul dintre pionierii publicităţii în România şi fondator al grupului de publicitate Graffiti BBDO (la începutul anilor ’90) din care mai deţine în prezent 6,5%.

Burci şi-a început afacerile în România imediat dupa revoluţie într-o piaţă a publicităţii inexistentă la acea dată, pentru ca mai apoi să se implice în producţia de vagoane şi transportul de marfă, punând bazele grupului International Railway Systems (IRS), lider la nivel european, cu cotă de piaţă de 3% din producţia mondială de vagoane. Deţine companiile din industria feroviară Astra Vagoane Arad, Meva Turnu-Severin, Romvag Caracal, companiile de transport pe cale ferată Servtrans şi Carpat Cargo, precum şi compania de trade marketing Cupon Pro.

De asemenea, la mijlocul anilor 90, Cristian Burci a înfiinţat postul de televiziune Amerom care ulterior, s-a transformat în Prima TV.

În 2003, acesta a cumpărat postul Radio Contact şi i-a dat un nou nume – Kiss FM, postul a trecut rapid, într-un an, pe primele locuri în audienţă.

În 2005, Cristian Burci vinde Prima TV, Kiss FM şi Star FM (deţinut prin firma Romanian Investment & Development şi achiziţionat în anul 2000) celor de la SBS Broadcasting, pentru 30 de milioane de euro iar în prezent nu mai are nicio participare în massmedia.

A fost căsătorit, are 1 copil. Este iubitor de trabucuri şi are o colecţie impresioantă de ceasuri de lux. Este o persoană discretă în ceea ce priveşte viaţa personală fiind o prezenţă destul de rară în peisajul monden, preferând să se implice în afaceri.

Este interesant de ştiut cum povesteşte Cristian Burci reuşita lui în afaceri şi ce anume a încercat să mai relizeze, cu succes sau nu. După succesul obţinut cu grupul de publicitate Graffiti asociat apoi cu gigantul american în publicitate BBDO, care a preluat 20% din acţiunile agenţiei pentru 500.000 de dolari, Cristian Burci a creat prin anii ’94 – ’95 “… primul ziar în culori din România – Ultimul cuvânt, care a dat faliment pentru că a mers foarte prost. A fost difuzat vreo şase luni. Noi l-am creat pentru a vinde publicitate color şi cred că a fost uţor înaintea timpului. Dacă ziarul acela ar fi apărut 3-4 ani după, cred ca ar fi funcţionat foarte bine”.

În afacerea cu producţia de vagoane, Cristian Burci a intrat dintr-o greşeală, greşeală care s-a dovedit norocoasă şi profitabilă, după cum declară şi acesta: “Din greşeală am ajuns în businessul de vagoane, dar o greşeală care s-a dovedit foarte bună. În 2002, două companii americane au fuzionat în Statele Unite: Trinity şi Thrall. La momentul respectiv Trinity opera două fabrici în Europa, una la Arad şi una la Turnu Severin, iar Thrall opera alte două în Europa: una la Studenka în Cehia şi alta la York în Anglia. Cand au fuzionat cele două, au zis că sunt prea multe fabrici pentru noi şi trebuie să închidă două fabrici: fabrica de la Turnu Severin şi cea de la York. Am luat fabrica de la Turnu Severin, care era o fabrică extraordinar de bună. Tranzacţia avea o sumă foarte mică. Trinity investiseră 10 milioane de dolari în ea. Cum noi nu puteam să dăm 10 milioane la momentul respectiv, cum ei voiau s-o închidă, am ajuns la concluzia să le dăm o sumă de un milion de dolari la început, urmând ca din profiturile viitoare, dacă fabrica face profit, să le împărţim jumate-jumate până la recuperarea sumei, care mie la inceput mi s-a părut foarte dificil de realizat. Timpul a făcut ca noi să fim operatori buni şi Trinity să-şi recupereze investiţia în fabrică”.

Dar criza economică şi-a pus amprenta şi pe producţia de vagoane, astfel încât în 2009, numărul vagoanelor care au ieşit pe poarta fabricilor Meva, Astra Vagoane Arad sau Romvag a fost de 3500, cu 2000 mai puţin decât estimările iniţiale. Deşi profitul afost mai mic în anul 2009, Cristian Burci va continua investiţiile în actualele afaceri şi în noi linii de business: “Reinvestesc tot profitul în capital de lucru şi în investiţii şi voi înfiinţa o fabrică de turnuri eoliene”.

Cristian Burci este totuşi un om de afaceri controversat poate şi datorită legăturilor sale cu SIE.  Informaţiile au fost date de către însuşi fostul şef al Serviciului Român de Informaţii, Radu Timofte, care susţine că începând cu anul 2002 a înaintat instituţiilor abilitate ale statului mai multe note informative despre afacerile lui Burci, dar nu s-au luat măsuri tocmai din cauza protecţiei oferite de foştii generali ai SIE. Radu Timofte susţine că Burci a fost protejat în special de generalul (r) SIE Gheorghe Şerbănescu şi ajutat de generalul (r) Ioan Talpeş, fost şef al SIE, acum senator. Este de notorie prietenia lui cu fostul ministru al Transporturilor, Miron Mitrea, alături de care are afaceri în Delta Dunării, dar şi cu ajutorul căruia a reuşit prin intermediul Servtrans Invest SA (parte din grupul International Railway Systems) să obţină vagoanele si locomotivele CFR Marfa în anul 2001 la preţ de fier vechi.

De asemenea, în anul 2007, Direcţia Naţională Anticorupţie a acuzat companiile Servtrans şi Carpat Cargo, ambele controlate de Cristian Burci, de căpuşarea companiei CFR, în perioada 17.07.2000 – 21.10.2003, când Mihai Necolaiciuc era directorul CFR. Conform informaţiilor procurorilor, Necolaiciuc ar fi traficat bani şi active în folosul grupului format din Servtrans Invest şi Carpat Cargo.

Deşi presa ultimilor ani a scris despre afacerile controversate ale omului de afaceri Cristian Burci şi despre relaţiile sale cu persoane influente autohtone, oficial acesta este o persoană discretă în spaţiul cotidian, nu are condamnări şi este apreciată în cercurile oamenilor de afaceri.

 

Reviste

300 Cei ma bogaţi români, Revista Capital 2010

Pagini web

1. http://ro.wikipedia.org/wiki/Cristian_Burci

2.www.badpolitics.ro/cine-este-cristian burci/+cristian+burci+hobby&cd=2&hl=ro&ct=clnk&gl=ro&source=www.google.ro

www.paginademedia.ro

3.http://www.zf.ro/companii/cristian-burci-de-la-ganduri-de-pensionare-dupa-vanzarea-prima-tv-a-devenit-lider-pe-vagoane-de-marfa-in-europa-5008491/

4.www.247timisoara.com/pdf-1047-cei-mai-vinati-burlaci-din-romania.pdf

5. www.romanialibera.ro/exclusiv-rl/investigatii/timofte-burci-este-protejat-de-doi-generali-sie 117356.html+cristian+burci+controversat&cd=19&hl=ro&ct=clnk&gl=ro&source=www.google.ro

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: