Sociology of Richness

Research Center

Povestea familiei Voiculescu

Posted by cercetator on July 12, 2011


VOICULESCU CAMELIA (37 ani) si CORINA (35 ani)

de Marinel Marcu

Averea estimată: 1000-1100 mil. euro

Reşedinţa: Bucureşti

Domenii: media, imobiliar, energie, producţie

Camelia şi Corina Voiculescu sunt cele mai bogate femei din România, cu o avere estimată la 1,1 miliarde euro, acestea având afaceri şi în domeniul comerţului, agricultură sau imobiliare.  În anul 2006, fiicele politicianului Dan Voiculescu, au preluat de la tatăl lor trustul media Intact care, în prezent, este una dintre cele mai profitabile afaceri ale familiei, de care se ocupă Camelia în special. O altă afacere a familiei Voiculescu este şi cel reprezentat de grupul industrial Grivco, estimat la 400 mil. euro. Valoarea estimată a tuturor bunurilor imobiliare care ţin de businessurile grupului familiei Voiculescu se ridică la aproximativ 130 de milioane de euro. Ponderea cea mai mare o reprezintă terenurile, care însumează o suprafaţă de 180.000 de metri pătraţi şi sunt localizate în Bucureşti, Ploieşti, Argeş şi Predeal. Suprafaţa totală a clădirilor de birouri deţinute de familia Voiculeascu însumează aproximativ 9.000 de metri pătraţi.

Trustul de presă Intact, fondat de Dan Voiculescu, cuprinde televiziunile Antena 1, Antena 2, Antena 3, Euforia Tv şi GSP Tv, radiourile Romantic şi ZU, ziarele Jurnalul Naţional, Gazeta Sporturilor, Financiarul, Săptămâna Financiară, dar şi mai multe reviste. Conform Top 300 realizat de Capital, dezvoltarea activităţii posturilor de televiziune şi lansarea GSP TV şi a postului de radio ZU, precum şi consolidarea presei scrise s-au numărat printre principalele direcţii ce au marcat afacerile grupului în ultimii ani. Anul acesta grupul Intact intenţionează să deschidă două noi televiziuni și se pregătește de lansarea unei platforme DTH, proiect care îi va permite să devină provider și pentru alte programe TV în afară de cele proprii.

Businessurile deţinute de familia Voiculescu au fost afectate de criză, în ultimii doi ani, dar comparativ cu celelalte trusturi media au reuşit să se menţină la suprafaţă. Primă măsură de contracarare a crizei a constat, spun oficialii trustului media, în convingerea clienţilor de calitatea produselor. În acelaşi timp au fost luate însă şi alte măsuri de reducere a costurilor, printre care renegocierea preţurilor cu toţi furnizorii sau diminuarea unor servicii sau produse, instrumente folosite în perioadă de recesiune de majoritatea companiilor. S-a apelat astfel şi la reorganizarea şi restructurarea unor companii, în urma cărora s-au redus cheltuielile salariale. „Avantajul nostru este că investițiile necesare dezvoltării afacerilor au fost făcute din surse proprii. În momentul declanșării crizei nu aveam împrumuturi la bănci, pentru că am preferat să reinvestim profitul în creșterea grupului“, spune Camelia Voiculescu.

Familia Voiculescu a avut un deosebit aport şi în plan social prin intermediul ongurilor şi fundaţiilor înfiinţate. De exemplu prin Fundaţia Dan Voiculescu (Fundaţia Crescent) pentru dezvoltarea României au fost promovate valorile umane şi profesionale, în domeniul tehnic, ştiinţific, social, economic, educaţional, cultural şi artistic. Începând din 2007, convinşi de necesitatea de a înveşti în educaţia şi pregătirea tinerelor generaţii, s-a decis că prioritatea acţiunilor fundaţiei să fie indreaptata către susţinerea excelenţei. Astfel, s-au demarat o serie de proiecte destinate identificării, susţinerii şi promovării copiilor şi tinerilor talentaţi.

Dintre programele fundaţiei ar putea fi enumerate următoarele: – programe cultural: Gradina Valorilor Romaneşti (în Parcul Copilului din sectorul 4 în parteneriat cu primăria acestui sector s-a transformat un loc anost într-un spaţiu care reflectă valorile romaneşti prin cele 76 de busturi ale unor personalităţi remarcabile.), Gala Teatrului Tânăr şi Târgul Tradiţiilor; – programe educaţionale: Inventika, Vacanţă pentru Campioni, Caravana Talentul şi Târgul Educaţiei; – programe pentru atragerea de fonduri europene: informare gratuită despre posiblitatile de accesare a fondurilor europene, proiectul “Promovarea meşteşugurilor tradiţionale pentru a facilita trecerea de la agricultura de subzistenţă la ocuparea în activităţi non-agricole în mediul rural”; – programe sociale, caritabile: Campania “Dăruieşte şi vei dobândi”, Campania “O jucărie pentru un zâmbet”; – programe umanitare: Cantina Socială, Consiliul Seniorilor şi Daruri pentru copiiii nevoiaşi.

Organizat sub deviza “Din grijă şi respect pentru seniori”, Consiliul Seniorilor a fost lansat de Fundaţia Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea României încă de la finele lui 2007, în scopul organizării unor activităţi de recreere, informare şi sprijinire a pensionarilor din România.

Pentru a fi cât mai aproape de oamenii din comunitate s-a deschis împreună cu Biserica Sfântul Ioan prima cantină socială din sectorul 4. Aici, în fiecare zi de luni până vineri, 250 de persoane cu situaţie materială precare vor lua masa de prânz pregătită de personalul bisericii. Cantina vine în sprijinul familiilor defavorizate care pot beneficia astfel de o masă caldă pe zi.

Programe pentru tineri: concursul “Bucuria de a fi propriul stăpân” unde poţi primi finanţarea de care ai nevoie; Concurs de dezbateri pentru tineri – Conceput sub forma unui concurs, proiectul “Dezbate, România!” încurajează cultura dezbaterii şi oratoriei în rândul tinerei generaţii.

Programe pentru ONG: “Mai aproape de tine”, un program de acreditare şi parteneriat cu Fundaţia Dan Voiculescu pentru a implementa la nivel local programele şi proiectele derulate de Fundaţie; Concurs de proiecte pentru ONG-uri.

În ceea ce priveşte auto-reflexivitatea individuală, de remarcat ar fi comunicatul Cameliei Voiculescu în momentul preluării trustului Intact: “În deplin acord cu sora mea, Corina, am decis să preiau controlul tuturor acţiunilor avute de tatăl meu la diverse societăţi comerciale şi cedate noua conform anunţului din data de 31 mai a.c. Practic, îmi voi asuma astfel rolul patronal deţinut de-a lungul timpului de presedintele-fondator, Dan Voiculescu. Îl voi înlocui, de asemenea, sper, cu succes, în topul celor mai bogaţi romani. Primesc de la familia mea o mare responsabilitate care reprezintă pentru mine, în primul rând, o mare provocare. Am însă convingerea că voi reuşi să dezvolt idei noi şi proiecte tot mai ambiţioase care să consolideze atât trustul de presă, cât şi majoritatea celorlalte afaceri ale tatălui meu în vârful ierarhiei de business din România. Sunt cu atât mai sigură de reuşită cu cât pornesc pe noul drum având de partea mea nu doar experienţa de câţiva ani, tinereţea şi puterea de munca ci, mai ales, o echipă de mii de profesionişti care au construit, în timp, pe baza competentei şi respectului pentru munca bine făcută, brand-uri care au făcut istorie şi se impun zi de zi. Tuturor acestor profesionişti le garantez că, atât timp cât vor dori şi se vor lupta să fie primii, vor avea tot sprijinul meu şi al echipei de management. Atât pentru angajaţi, cât şi pentru competitorii externi, voi aplica acelaşi principiu în care cred cu putere: temelia dezvoltării oricărei afaceri sănătoase sau companii de succes este concurenţa. De aceea, îi asigur pe toţi că, în lupta cu noi, nu le va fi uşor. Le promit însă o concurentă aprigă, dar mereu elegantă, loială şi corectă. Închei prin a mulţumi tuturor celor dragi pentru încrederea acordată. Cu sprijinul colegilor, sunt convinsă că voi putea împlini toate aşteptările.Viitorul o va dovedi!”. Arătând că problemele Europei afectează şi ţara noastră, Camelia Voiculescu spune: “Implicarea statului în economie, în special în sistemul bancar, este însă o necesitate în perioada de criză prin care trecem.Intervenția statului în salvarea băncilor este indispensabilă, în contextul în care statul este acela care protejează, prin BNR, sistemul bancar. Dacă statul, prin organismul BNR, nu își onorează această obligație morală, păgubiții vor fi în final cetățenii“, arată aceasta, adăugând că „este important ca banii împrumutați băncilor private pentru salvarea lor să fie convertiți în acțiuni la aceleași bănci, astfel încât să se poată recupera suma în cauză.“ În România nu a fost până acum cazul ca statul să intervină pentru a salva vreo bancă. Dar „încordarea economică existentă în fiecare dintre aceste țări are un ecou pe plan local. Spre exemplu, regimul de austeritate din Grecia afectează și operațiunile băncilor elene din România“, spune Camelia Voiculescu, care mai arată că probleme vin și din Spania sau Italia, de unde muncitorii români trimit mai puțini bani, iar în cazul Italiei, situația este mai complexă deoarece statul peninsular este un partener comercial important al României.

Media rămâne o componentă importantă a afacerilor familiei Voiculescu în ciuda dificultăților majore prin care trece industria de profil. „Media este o industrie flexibilă, performantă, iar conținutul creat are relevanță pe orice platformă. Criza va limpezi apele și va scoate la suprafață eforturile jurnalistice veritabile“, spune Camelia Voiculescu.

Deşi sunt mulţi care nu văd cu ochi buni activităţile ei economice, exemplul familiei Voiculescu este unul de succes, atât în plan economic cât şi în cel social, şi demn de apreciat.  Familia Voiculescu se remarca prin spiritul anteprenorial foarte ridicat, dar mai mult decât orice prin gradul de  responsabilitate socială aproape de neegalat în România ultimilor 20 de ani, prin programele  Fundaţiei „Dan Voiculescu”, promovând valorile umane şi profesionale, în domeniul tehnic, ştiinţific, social, economic, educaţional, cultural şi artistic. Pentru susţinerea excelentei familia Voiculescu a demarat prin intermediul fundaţiei o serie de proiecte destinate identificării, susţinerii şi promovării copiilor şi tinerilor talentaţi. Permanent, copiii şi tinerii interesaţi să-şi dezvolte şi să-şi îmbunătăţească mai mult decât performanţele şcolare beneficiza de programe de dezvoltare personală, aptitudinala şi emoţională, programe menite să ajute la o dezvoltare armonioasă şi completă a talentului lor.

 

Surse:

  1. 1.       http://www.forbes.ro/Familia-voiculescu_0_588.html
  2. http://www.capitalul.ro/mass-media-new-media/familia-voiculescu-si-dinu-patriciu-sunt-cei-mai-bogati-din-mass-media-romaneasca.html
  3. 3.       http://www.cronicaromana.ro/index.php?editie=1060&art=52729
  4. http://www.fnet.ro/2010/12/13/familia-voiculescu-anun%C8%9Ba-doua-noi-posturi-tv-in-2011/

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: