Sociology of Richness

Research Center

Povestea familiei Păunescu

Posted by cercetator on July 11, 2011


OMUL CU VALUTA

de Răzvan Papasima

Familia Păunescu are o avere estimată la aproximativ 500-550 milioane de euro şi ocupă locul 11 în Top 300 Capital.  În condiţiile economice actuale, familia Păunescu a fost obligată să oprească proiectele imobiliare, astfel că afacerile au fost orientate mai mult spre energie şi mediu şi continuă să fie dezvolte cele din transporturi, agricultură şi media. La nivel naţional, familia Păunescu deţine peste 60 de hectare în intravilan în diverse oraşe capitală de judeţ ale ţării. Bogăţia Păuneştilor este legată de numele lui George Constantin Păunescu, unul din cei trei fraţi care a avut un rol major în sporirea capitalului familiei.

Acesta s-a născut la Bazargic, în 1938, pe 19 mai, a absolvit Facultatea de Economie din cadrul ASE şi a ocupat mai multe funcţii în cadrul Ministerului Comerţului Exterior din vremea lui Nicolae Ceauşescu, cea mai înaltă fiind aceea de director al secţiei de import-export şi director al secţiei de valută. În 1990, a înfiinţat General Consulting and Procurement (GCP), firmă care i-a adus ascensiunea, astăzi falimentată. Numele lui George Constantin Păunescu a fost legat de marile scandaluri de după 1990, printre care devalizarea Băncii Bancorex, Bankcoop şi Dac Air. A fost pus sub urmărire penală pentru infracţiuni cu privire la încălcarea Legii societăţilor comerciale si însusirea ilegală a unei sume de peste un milion de dolari din conturile societăţii sale, General Consulting & Procurement SA. A părăsit România cu destinaţia USA, şi a revenit după câţiva ani, când dosarul s-a clasat. Astăzi familia Păunescu este una din cele mai bogate din România, în ciuda controverselor care stau în spatele principalelor afaceri ale acestora. În ceea ce priveşte implicarea socială, familia Păunescu desfăşoară activităţi de binefacere prin intermediul Fundaţiei “Dr. George Constantin Păunescu”, iar în obiectul de activitate al organizaţiei se regăsesc ajutorarea categoriilor defavorizate, ajutor medical, precum şi acordarea de burse, donaţii, alte forme de ajutoare pentru realizarea de proiecte cultural-ştiinţifice, economice, sportive, colective şi/sau individuale.

“NU AM BENEFICIAT DE AJUTORUL FAMILIEI CEAUŞESCU”

Când vorbeşte de startul în afaceri, George Constantin Păunescu recunoaşte cu nonşalanţă că a ştiut să profite de incertitudinile şi oportunităţile ivite după căderea comunismului. “Am exploatat deficienţele şi lipsa de cunoaştere. Am făcut, la micro, ceea ce ei desfiinţau. Cineva sau ceva trebuia să coordoneze, să planifice şi să procure materiile prime, materialele. M-am dus şi le-am spus celor cu care lucrasem 30 de ani: domnilor, dumneavoastră mă cunoaşteţi demult, pe credit, voi plăti la termen. Aşa am creat o disponibilitate, în timp limitat, şi am folosit-o. Legislaţia bancară nu-i nici ea completă; aşa am făcut administraţie de bancă de investiţii, prin conturi bancare. N-am făcut nimic ilegal. Asta-i ce am exploatat cu din incapacitatea guvernanţilor de a înţelege nişte lucruri şi de a lua nişte decizii”, dezvăluia în urmă cu trei ani omul de afaceri. Prima lecţie de economie spune acesta, a primit-o la 8 ani chiar de la mama sa în timp ce mergeau împreună la piaţă. “ ‘Ieri cu o sută luam 5 kg de mălai, astăzi nu îmi ajung nici pentru o cutie de chibrituri’, spunea mama, iar eu o întrebam, de ce e aşa. Şi îmi explica. Ea mi-a spus, prima, un adevăr pe care îl ţin la mare preţ şi astăzi: ‘Banii nu sunt greu de înţeles, dar foarte uşor de stăpânit, dacă nu eşti dominat de ei’. Cu aceste idei am intrat la facultate, la A.S.E., la Economie Generală”, dezvăluia milionarul. Cât despre legăturile cu Nicolae Ceauşescu acesta spune că acestea nu erau foarte strânse. “Fratele meu, Viorel, îl cunoştea pe Nicu Ceauşescu, îl servise la bar la el, cine nu-l servea?! Nicu a avut o atitudine corectă faţă de Viorel şi faţă de noi. Eu l-am cunoscut în 1981, în Italia, prima dată. S-a comportat corect, fără nici o extravaganţă. După 1990, multă lume s-a luat de fraţii Păunescu, că ar fî beneficiat de ajutorul familiei Ceauşescu. N-am beneficiat de nimic, d-le Tatulici. Poate de ceva respect, căci pe mine m-a respectat Ceauşescu”, spunea afaceristul.

COMUNISMUL CU FAŢĂ CAPITALISTĂ

Familia Păunescu este una din cele mai controversate din lumea afacerilor din România. Averea acesteia a fost nu de puţine ori ţinta anchetelor jurnalistice şi chiar şi a organelor de anchetă, dar de fiecare dată, acestea s-au oprit într-un punct mort. În ciuda acuzaţiilor care i s-au adus, de fost ofiţer de securitate, George Constantin Păunescu, unul din personajele cheie ale familiei, a negat orice fel de colaborare cu structura de informaţii a regimului comunist. Totuşi, legăturile sale cu familia Ceauşescu ridică semen de întrebare asupra veridicităţii afirmaţiilor sale. Dincolo de toate acestea, George Constantin Păunescu s-a aflat în relaţii apropiate cu majoritatea preşedinţilor României, de la Ion Iliescu, până la Traian Băsescu, excepţie făcând doar perioada în care la conducerea ţării s-a aflat Emil Constantinescu, moment în care afaceristul a părăsit România pentru a scăpa de acuzaţiile aduse de organele de anchetă penală. Ascensiunea, puterea şi influenţa familiei sunt însă legate de trecutul comunist şi de relaţiile dobândite în acea perioadă. Pe lângă toate acestea se adaugă scandalurile de notorietate privind implicarea lui George Constantin Păunescu în devalizarea băncii Bancorex şi Bankcoop  motiv pentru care spiritual antreprenorial şi inspiraţia în afaceri nu numai că nu pot fi cuantificate, dar existenţa acestor calităţi este pusă sub semnul întrebării. Familia Păunescu reprezintă, din punctul meu de vedere doar un alt model de succes în capitalism al vechilor structurilor comuniste care astfel şi-au perpetuat conducerea României după 1989, iar Fundaţia “Dr. George Constantin Păunescu” nu este decât o încercare de se conforma unei tendinţe globale.

SURSE: http://economie.hotnews.ro/stiri-media_publicitate-6902767-cum-vazut-familia-paunescu-evz-rechinii-bancorex-noii-miliardari-romaniei.htm

http://www.capital.ro/detalii-articole/stiri/averile-din-top-300-capital-se-bazeaza-pe-imobiliare-126511.html

http://www.sfin.ro/articol_19254/familia_paunescu_fiul_investitor_tatal_lichidator.html

http://literatorul.wordpress.com/%E2%96%BAjurnalistica/george-paunescu-m-am-nascut-pe-mare/

Leave a Reply

 
