Sociology of Richness

Research Center

Povestea familiei Comaniciu

Posted by cercetator on July 11, 2011


BRÂNZA E PE BANI

de Răzvan Papasima

Cu o avere estimată la 40-45 de milioane de euro, familia Comaniciu, Tudor Comăniciu şi fratele lui, Dragoş,  ocupă locul 146  în Top 300 Capital. “Liberprofesionist. Cazier curat. Necăsătorit. Fără copii de care să ştie“, aşa se descrie pe propriul blog Tudor, fondatorul businessului Delaco, iar numele companiei este o prescurtare a sintagmei «de la Comaniciu». Delaco este în acest moment unul dintre cei mai importanţi jucători locali de pe piaţa lactatelor cu 375 de angajaţi, o cifră de afaceri de 44,6 milioane euro anul trecut şi un profit brut de 2,25 milioane euro. Delaco comercializează cinci branduri, brânzeturile „Delaco“, brandul „Del“, brandul german – „Zott“ (variind de la iaurturi și brânzeturi până la deserturi și lapte pentru cafea), marca germană de brânzeturi și specialități „Bergader“ și brandul „Joya“. În februarie 1996, Tudor Comaniciu, producea la Codlea primul litru de lapte şi în iunie îşi dădea licenţa în marketing şla ASE – primul business-plan al companiei. Se poate spune că acum antreprenorul braşovean Tudor Comaniciu, în vârstă de 38 de ani, culege roadele celei mai curajoase decizii din cariera sa de antreprenor. În 2000 a luat o masură radicală pentru fabrica de lapte în care investise deja timp de patru ani a închis-o, dar a păstrat ceea ce rămasese, inspirat de ceea ce faceau marii jucatori internaţionali. Comaniciu şi-a reorientat afacerea – a externalizat întreaga producţie, schimbându-şi practic total modelul de business, şi s-a focalizat pe distribuţie şi marketing. În plus, şi-a schimbat şi portofoliul, abandonând segmentul lactatelor proaspete: în acest moment, firma distribuie preponderent caşcavaluri Delaco, brânză feta (Delis), brânză topită (Del), dar şi iaurturi de import (Jogobella). În 2010, grupul Bongrain a preluat pachetul majoritar de acţiuni al producătorului şi distribuitorului de lactate Delaco din Braşov.

“CÂND BUSINESSUL CREŞTE SE TRANSFORMĂ DINTR-O ŞALUPĂ ÎNTR-O NAVĂ MARE GREU DE CONDUS”

Fraţii Comaniciu sunt extreme de atenţi atunci când sunt puşi în situaţia de a face dezvăluiri despre ei şi afacerile lor. Şi totuşi, atunci când o fac lasă impresia unor oameni care stăpânesc bine domeniul în care activează. Aşa reiese şi din modul în care explică transformările prin care a trecut compania pe cre o dministrează  „Dacă Hochland o face (externalizarea productiei – n.n.) e clar ca asta e tendinţa“, explica el decizia pe care a luat-o acum opt ani, apoi continuă „Am decis că acum e momentul să ne organizam. Pentru ca este mai uşor să organizezi mobila într-o garsonieră decât într-un palat“, mai spune Comaniciu, subliniind că aceasta era tendinţa în 2008. “Este un drum care ţine de faptul că businessul creşte, transformându-se dintr-o şalupă într-o navă mare, destul de greu de condus”, explica Tudor Comaniciu. În ceea ce priveşte criza financiară acesta recunoaşte că firma sa a fost lovită în mod inevitabil de reducerea onsumului, însă acest lucru nu i-a pus în pericol afacerea. “ În acest moment, puterea de cumpărare redusă ne afectează încă pe toţi cei care activăm în această industrie, pentru că pe segmentul mediu de preţ s-a resimţit o oarecare migrare către produse mai ieftine, poziţionate pe segmentul economic. Cumpărătorii se uită mult la preţ, sunt mai raţionali şi mai atenţi la ingredientele produselor. Aceste lucruri derivă din faptul că oamenii au devenit, în ultimii doi ani, mai conştienţi de valoarea banului. Însă există în continuare mult loc de creştere a pieţei, consumul anual de brânzeturi fiind foarte redus, de circa 3-5 kilograme per capita, potrivit datelor oficiale din industrie”, comenta Tudor Comaniciu, care avea să dezvăluie că are în plan şi o dezvoltare a afacerii spre segmental produselor tradiţionale. “Comerţul tradiţional este foarte important pentru business-ul nostru. Vrem să ne dezvoltăm vânzările pe acest segment de piaţă prin intermediul distribuitorilor cu care colaborăm, iar în acest moment suntem activi şi în căutarea de distribuitori noi”, mai spunea antreprenorul.

DE LA CIORAN LA SCHUMPERTER

Familia Comaniciu este legată prin Elvira, mama lui Emil Cioran de unul din cele mai mari nume ale culturii române. Descendenţii familiei leagă în acelaşi spirit al valorilor numele de unul din cele mai importante şi mai “curate” branduri de pe piaţa românească. Un model de antreprenoriat, într-o Românie aflată într-o criză acută de astfel de călăuze economice. Afacerea Delaco, dezvoltată de familia Comaniciu se înscrie în filosofia economic a succesului, traiectoria sa fiind parcă desprinsă din manualele antreprenoriatului pornind de la Say, la Schumperter şi până la Petrer Druker. Noi combinaţii, inovare şi adaptare sunt doar câteva din elementele pe care le găsim în biografia afacerii Delaco. Cei doi fraţi care au reuşit să strângă o avere importantă reprezintă noua generaţie de oameni de afaceri din România, nelegaţi în niciun chip de vechile structuri comuniste, cu un trecut curat şi lipsit de controverse, probabil printre puţinii oameni de afaceri din Top 300 Capital care se pot prevala de aceste calităţi. Şi totuşi, există şi aici un puct slab. În ceea ce priveşte implicarea socială a familiei Comaniciu, nu am găsit date relevante care să poată fi folosite în această analiză, ceea ce nu înseamnă neapărat că aceasta lipseşte întrutotul.

SURSE:

http://www.forbes.ro/Familia-comaniciu_0_450.html

http://www.magazinulprogresiv.ro/articol/2199/Branzeturile_au_nevoie_de_mai_mult_spatiu_in_vitrine.html

http://www.wall-street.ro/slideshow/Companii/61113/Delaco-la-cumparaturi-pe-piata-lactatelor-proaspete/3/Strategie-de-management-al-crizei.html

http://moneyexpress.money.ro/articol_13846/cover_story__de_la_comaniciu.html

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: